Elektromobilita

Alternativní paliva v nákladní dopravě převládnou do desíti let, ukazuje studie

Kamiony s elektrickým nebo vodíkovým pohonem začnou v nejbližších letech vytlačovat z trhu klasické nákladní vozy. V roce 2025 bude jejich podíl na nejrozvinutějších trzích okolo 5 %, v roce 2030 už to ale bude okolo 30 % a o pět let později už 80 %. Vyplývá to ze studie poradenské firmy PwC.

Rychlý rozvoj elektrických a vodíkových nákladních aut je podmíněný vybudováním dostatečné infrastrukturní sítě. Už v nejbližších dvou letech by v Evropě měla vzniknout síť pilotních třiceti dobíjecích stanic, jejich počet by postupně měl vyrůst až zhruba ke dvěma tisícům v roce 2035. To už by mělo jít o komplexní síť různých typů dobíječek, od rychlonabíječek na dálnicích přes pomalejší celonoční nabíječky v depech či na parkovištích až po vodíkové plničky.

Ruku v ruce s dobíjecí infrastrukturou se pak na silnicích začnou objevovat i nákladní vozy na alternativní pohon. Nejrychleji to podle PwC půjde na vyspělých trzích, jako je Evropa, Čína nebo USA. V roce 2030 by se tak mělo vyrobit 900.000 tahačů s alternativním pohonem, z toho půl milionu v Číně a po 200.000 v Evropě a severní Americe. V roce 2035 by jich mělo být už 2,25 milionu. Podle PwC by v roce 2030 také měly být k dispozici elektrické kamiony s dojezdem až 700 km nebo vodíkové náklaďáky s dojezdem až 900 km.

 

Gigafactories pojedou na plné obrátky

V souvislosti s růstem počtu elektrických kamionů výrazně vzroste i spotřeba elektrické energie. Zatímco v současnosti je potřeba kapacity baterií pro elektrické kamiony v Evropě prakticky nulová, v roce 2030 může dosáhnout 63 GWh a v roce 2035 aћ 173 GWh, celosvětově pak přes 800 GWh.

Odpovědí na to jsou zamýšlené továrny na výrobu a recyklaci baterií, o stavbě jedné z takzvaných gigafactories se uvažuje i v Česku. Velké automobilky jako Mercedes-Benz, Volvo nebo DAF také připravují nové modely bateriových a vodíkových tahačů, americká Tesla chce svůj model tahače Semi zprovoznit ještě letos.

 

CHCETE DOSTÁVAT články, nové díly podcastu a přehledy do mailu? Napište se do našeho newsletteru a nic vám neuteče.

Novinky v oboru