V průmyslu roste zájem o recyklaci baterií, všímá si analýza serveru Bloomberg. Je to dobrá zpráva hlavně pro automobilky, které v posledních letech čím dál intenzivněji řeší dodávky vzácných kovů a dalších surovin. Jenže aby byl potenciál recyklace naplněný do maxima, musel by se ke zpracování dostat nejspíš i běžný elektroodpad.
Automobilový průmysl už nyní do recyklace ve velkém investuje. V důsledku toho kapacita recyklačních závodů vyroste v nejbližších třech letech asi desetinásobně. Jenže tím překoná objem dostupného elektroodpadu, který se v současnosti daří shromáždit.
Recyklaci se otevřel prostor během pandemie
Dodávky surovin začaly být pro automobilový průmysl problém především během pandemie COVID-19, kdy docházelo k obrovským průtahům kvůli lockdownům a potížím v mezinárodní dopravě, zejména té transoceánské. Spolu s tím rostla také cena primárních surovin, například lithia nebo kobaltu.
V důsledku toho se začaly měnit dodavatelské řetězce, výrobci se začali poohlížet po řešeních, která by nebyla závislá na dovozech z Číny a umožnila by srazit náklady. V Evropě navíc postupně začnou platit nová pravidla, podle kterých se má po roce 2030 zvýšit podíl opětovně použitých materiálů v průmyslových bateriích. To všechno nahrává investicím do recyklačních závodů, jejichž kapacita může být přechodně o dost vyšší, než kolik odpadu dokážou získat.
Nejdřív odpad z výroby, pak samotné baterie
Existují dva základní typy zpracovatelného bateriového odpadu, staré vysloužilé baterie a další odpadový materiál z jejich primární výroby. Do budoucna ho bude přibývat s tím, jak budou postupně odcházet první generace vysloužilých elektromobilů. Jenže to potrvá i desítky let, některé baterie z elektromobilů se navíc mohou dál uplatnit třeba jako stacionární úložiště, takže do “odpadu” přijdou ještě později.
V roce 2025 se tak naprostá většina recyklátu bude získávat z odpadního materiálu, který vzniká ve výrobních závodech při výrobě nových baterií. Vysloužilé baterky budou představovat asi 22 %. Zhruba v polovině třicátých let se potom podíl otočí.
Doposud byly investice do recyklačních závodů nejvíc koncentrované v Číně, kde je v současnosti asi 80 % světové kapacity pro sekundární zpracování bateriového odpadu. Čínský trh bude také zpočátku největším zdrojem vhodných recyklovatelných surovin, vyplývá z analýzy, kterou cituje Bloomberg.
Když nebudou stačit automobilové baterky, dojde i na běžný elektroodpad
Nejsložitěji budou získávat odpad závody, které umí zpracovávat výlučně “Black mass”, černou hmotu, která vzniká při demontáži a drcení baterií. „Černá hmota“ obsahuje vysoké množství kovů jako lithium, nikl, kobalt a mangan. Do technologií pro její využití investovaly v minulosti nejen automobilky, ale třeba i zavedené těžební firmy.
Dá se proto čekat, že minimálně v prvních letech bude mezi jednotlivými zpracovateli panovat tvrdá konkurence. Někteří hráči totiž hlásí, že si dostatek recyklovatelných surovin pojistili už nyní, jiní sází právě na nové technologie a rozšíření kapacit pro recyklaci i pro jiné typy vstupních materiálů.
Právě tento typ továren by pak mohl výrazně ocenit přísun jiného typu elektroodpadu, třeba běžných baterek nebo vysloužilých elektrospotřebičů. To by ale vyžadovalo, aby se i jejich sběr odehrával mnohem efektivněji než dnes.