Čínský výrobce elektromobilů BYD v loňském roce sesadil americkou Teslu z čela nejprodávanějších značek aut na elektrický pohon. Celkově má nasmlouvané dodávky 526 tisíc bateriových aut ve čtvrtém kvartálu 2024, zatímco u Tesly je to jen 484 000. Konkurenční boj mezi dvěma globálními trendsettery popsal magazín Financial Times.
V případě BYD je důležité, že její odbyt se sice stále odehrává primárně v samotné Číně, je ale patrné, že se v obchodní strategii stále výrazněji soustředí na nové trhy, zejména ten evropský. Automobilka má mimo jiné v plánu otevřít výrobní závod v Maďarsku. Za celý loňský rok prodala víc než 3 miliony vozů, to ale zahrnuje i plug-iny, nejen čistě bateriová auta.
Právě v segmentu bateriových vozů zatím americká Tesla stále ještě vede, kromě jiného se jí výrazně daří na skandinávských trzích. BYD si ale chce získat výhodu díky vlastní výrobě baterií, což by jí mělo umožnit dál snižovat ceny. Americká legislativa na to zatím reagovala tak, že auta s čínskými bateriemi nedosáhnou automaticky na podporu určenou pro čistou mobilitu. V Evropě je zatím v běhu šetření, zda se nejedná o nedovolenou státní podporu a narušení trhu.