Zateplení, výměna oken, tepelná čerpadla, fotovoltaika na střechu. Mezi českými domácnostmi rekordně roste zájem o energetické úspory, které dokážou ušetřit na účtech za elektřinu, plyn nebo teplo i desetitisíce korun. Nově jim v plánování vhodných úspor pomůže i snazší kontakt na správného řemeslníka nebo akademie úspor od ČEZ.
Rekordní zájem o úsporná opatření byl vidět během celého loňského roku, v některých regionech to vedlo k velkému vytížení instalatérských a montážních služeb. S tím má pomoct nová spolupráce dvou praktických projektů. Na webu Šetřím.cz, který se zaměřuje na energetické úspory a s jeho tvorbou pomáhají mnohaletí odborníci z praxe, si zájemci snadno mohou udělat přehled, jaká opatření by byla vhodná pro jejich domácnost.
Nově pak mohou také rovnou vyplnit formulář, který jejich poptávku posune do platformy NejŘemeslníci.cz, která sdružuje stovky prověřených dodavatelů. U zateplení je zároveň možné poptat zdarma i cenovou kalkulaci. Nechybí ani informace o různých dotačních programech, které pomohou počáteční investici snížit.
„Hodně lidí svou spotřebu energie snížilo v prvním kroku tím, že se zaměřili na to, kde se jí zbytečně plýtvá, a to omezili. Druhým krokem jsou pravidelné samoodečty, které lidem pomáhají si o spotřebě držet přehled. A posledním krokem mohou být právě investice s dlouhodobým efektem, které úspory zajistí efektivně a trvale. Proto vycházíme vstříc poptávce zákazníků a vedle kalkulace úspor jim nabízíme možnost si rovnou nechat poslat nabídku od prověřených firem na realizaci vybraného opatření,“ řekl generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec.
„Lidé se snaží ušetřit na energiích, a tak více investují například do zateplení domu či fasády. Z našich dat víme, že oproti loňsku se poptávka po zateplovacích pracích zvýšila o více než dvacet procent,“ vysvětluje Martin Ekrt, výkonný ředitel portálu NejŘemeslníci.cz.
Akademie odpovídá na otázky z praxe
ČEZ zároveň spustil další projekt zaměřený na šíření informací o tom, jak si lidé mohou snížit účty za energie i nadbytečnou spotřebu. Nová ČEZ Akademie pořádá praktické online webináře například o tom, jak správně na zateplení, jaké jiné energetické úspory jde udělat, jak si požádat o dotace nebo jak postupovat v případě, kdy kvůli finančním potížím hrozí, že nebude na zaplacení záloh.
Na webu Cezakademie.cz také odborníci nejen z ČEZ odpovídají na nejčastější otázky, například ohledně toho, jestli se fotovoltaika na střechu vyplatí, zda ji lze umístit i na atypické střechy, jak v domě nakládat s baterií, jaká je životnost solárních panelů nebo kdy a za jakých podmínek si pořídit tepelné čerpadlo. Dostupné jsou i praktické videonávody nebo kontaktní formulář, pokud máte otázku, na kterou se ještě nikdo před vámi neptal.
Portál Šetřím.cz funguje jako jednoduchá, intuitivní kalkulačka. Stačí zadat podlahovou plochu bytu či domu a zakliknout současný způsob vytápění. Stránka nejen okamžitě zobrazí srovnání s podobnými domácnostmi a současně ideální roční spotřebu, ale zároveň nabídne přehled desítek konkrétních opatření, jak jí dosáhnout. Stránka data pro výpočty pravidelně aktualizuje, navrhovaná opatření tak zahrnují vládní zastropování cen platné od letošního ledna. Lidé díky tomu získají reálnou představu o tom, kolik mohou pomocí jednotlivých opatření uspořit, a to jak v kilowatthodinách, tak i v penězích. Nejčastěji na portálu vyhledávají informace o úsporách lidé, kteří plynem nebo elektřinou vytápějí nedostatečně zateplené nemovitost – ti mají zároveň největší potenciál k úsporám.
Portál NejŘemeslníci.cz je největší poptávková služba v oblasti řemesel v Česku. Její databáze obsahuje téměř 34 tisíc registrovaných dodavatelů a k úspěšné realizaci projektu ji využilo už více než 140 tisíc koncových zákazníků. Konkurenční výhodou portálu jsou autentické a ověřené reference od poptávajících – těch portál čítá přes 79 tisíc. Kromě zprostředkování kontaktu mezi dodavateli a zákazníky nabízí NejŘemeslníci.cz také rady, návody a inspiraci ve svém online magazínu. Registrace na portálu je zcela zdarma, pro řemeslníky je služba zpoplatněná až ve chvíli, kdy proběhne výměna jejich kontaktů se zákazníkem.