Elektromobilita

Závody v levné elektromobilitě eskalují

Globální spory o podíl na trhu s novými elektromobily nabírá nové obrátky. Čína podle svých čelních představitelů podala stížnost ke Světové obchodní organizaci (WTO) kvůli evropským dovozním clům. Ty platí od července a postihují největší čínské automobilky, které by chtěly své levné modely uplatnit na evropském trhu. Podle evropských představitelů je ale jejich cena dumpingová a uměle ji drží dole čínské státní dotace, což je proti unijním pravidlům tržní soutěže.

Podíl čínských modelů na evropském elektromobilním trhu představoval v polovině roku asi 11 %, v roce 2019 to bylo okolo 0,5 %. Evropské úřady proto vloni začaly prošetřovat, jestli za výrazným odbytem a nápadně nízkou cenou nestojí takzvaná nedovolená podpora — tedy vlastně dotace z čínské státní pokladny. Čína by to mohla dělat například proto, aby získala silné postavení v novém tržním odvětví. Sama by pak mohla nastavovat standardy nebo nepřímo ovlivňovat ceny.

Šetření prokázalo, že jsou nízké ceny čínských modelů skutečně ovlivněné spoluúčastí čínských státních peněz. Není sice jasné, proč přesně to Čína dělá, evropským institucím ale výsledky šetření stačily na to, aby připravily odpověď. Od července tak na evropském trhu platí vysoká dovozní cla pro levné čínské značky, v některých případech dosahují až téměř 38 %. 

Právě proti tomu se nyní Čína ohradila u Světové obchodní organizace, podle čínských představitelů narušují evropská cla férovou soutěž a brzdí boj s klimatickou změnou. Čínští úředníci také tvrdí, že jejich státní podpora je v souladu s globálními obchodními pravidly WTO. Obě strany mají čas zhruba do listopadu, než bude WTO podnikat další kroky.

Levné čínské elektromobily netrápí jen Evropu. Jejich obliba totiž snižuje tržby jiným automobilkám, navíc jde o perspektivní odvětví, ze kterého by chtěli do budoucna profitovat konstruktéři po celém světě. Už dřív proto na čínská elektroauta uvalily clo třeba USA, podobné opatření nyní zvažuje Kanada. Čína naopak prošetřuje dovoz některých evropských komodit, o kterých má za to, že jsou také dotované z veřejných peněz. Týká se to třeba francouzského koňaku nebo vepřového masa z různých evropských zemí.

CHCETE DOSTÁVAT nové díly, články a přehledy do mailu? Napište se do našeho newsletteru a nic vám neuteče.

Novinky v oboru