Na čínské elektromobily se v Evropě nově vztahují speciální cla, mohlo by jít ale jen o dočasné řešení. Evropští a čínští vyjednavači se koncem října sešli nad možnými alternativami. Zatímco Čína má zájem dovážet na evropský trh a hrozí odvetnými sankcemi, evropští zástupci řešili hlavně rychlost, s jakou čínské automobilky dobývají trh s auty na elektrický pohon. Silná čínská konkurence totiž dostává pod tlak evropské výrobce automobilů, kterým naopak odbyty jejich modelů nejdou tak rychle.
V EU začalo v listopadu platit speciální clo na elektroauta z Číny, dovozci zaplatí přirážku až 35,3 %. Čínským obchodníkům se to přirozeně nelíbí. Zatímco tamní diplomacie hrozí odvetnými cly a úřady vyšetřují mimo jiné dovozy vepřového masa a mléka z Evropy, čínští obchodníci by nejspíš místo celní války radši viděli uvolnění restrikcí a nastavení předvídatelných podmínek. Alespoň tak vyznívaly závěry říjnové schůzky mezi evropskou a čínskou delegací.
“Zástupci obou stran se dohodli, že další technická jednání se uskuteční v nejbližší době,” uvedla Evropská komise po videohovoru mezi evropským komisařem pro obchod Valdisem Dombrovskisem a čínským ministrem obchodu Wang Wen-tchaem. Dombrovskis a Wang potvrdili závazek najít vzájemně přijatelné řešení, které má zajistit rovné podmínky na trhu a být v souladu s pravidly Světové obchodní organizace.
Ve hře jsou různé možnosti. Evropské automobilky netrápí jen přímá čínská konkurence, ale i technologický náskok asijských kolegů. To by mohla částečně řešit dohoda, podle které by sice čínské elektromobily mohly bez problémů k evropským spotřebitelům, ale za podmínky, že se budou v Evropě i vyrábět. To by vytvořilo pracovní místa a usnadnilo sdílení nebo přenos některých technologií. Další možností je i stanovení povinných minimálních cen dovážených elektroaut, jejich nízká cena je totiž podle předchozích šetření Evropské komise daná státními subvencemi.
O dohodu má podle všeho zájem i samotné pekingské vedení. V souvislosti se zavedením evropských cel totiž podle agentury Bloomberg vyzvalo místní výrobce elektromobilů, aby dočasně pozastavili svou evropskou expanzi. A čínské automobilky se doporučeními z Pekingu zpravidla řídí.