Elektromobilita

Děčínská loděnice plánuje vyrábět lodě na vodík nebo elektromotor

Děčínská loděnice se připravuje na výrobu bezemisních plavidel. Mělo by jít o lodě na vodíkový pohon nebo plavidla s elektromotory. Počítá s tím společnost České loděnice, která v tuzemsku vyrábí nákladní lodě a technická plavidla.

Přesnou podobu investičních plánů loďaři zatím neuvedli, záleží podle nich totiž na tom, jakým způsobem bude pro vodní dopravu zajištěná infrastruktura. Tedy i na tom, zda se bude po řece vozit například  zkapalněný vodík, který by mohl jako palivo budoucnosti sloužit. To souvisí se splavněním především labské vodní cesty, kterou už desítky let provází spor mezi rejdaři a zástupci environmentálních spolků. 

 

Je v Česku vlastně dost vody na lodní dopravu?

Je to především otázka celkové hladiny vody, zatímco loďaři ji považují za potenciálně dostatečnou, podle ochranářů by ani technická opatření nemohla zajistit dostatek vody pro větší rozvoj lodní dopravy. Na problémy s udržitelností vodní dopravy v Česku kvůli horšícím se klimatickým podmínkám upozornil v minulosti i Národní kontrolní úřad. Konečné rozhodnutí má v rukou český stát.

Ministerstvo dopravy se sice k rozvoji lodní dopravy přímo nevyjádřilo, aktuálně ale připravuje například podporu na modernizaci plavidel vnitrozemské vodní nákladní dopravy. Počítá se například s využitím elektromotorů a také s investicemi do modernizace tuzemské vodní nákladní cesty. Mělo by jít třeba o zdvihy kormidelen nákladních plavidel nebo o další opatření, která usnadní velkoobjemovou přepravu.

 

CHCETE DOSTÁVAT články, nové díly podcastu a přehledy do mailu? Napište se do našeho newsletteru a nic vám neuteče.

Novinky v oboru