Jak ovlivní přechod na čisté technologie a elektřinu z bezemisní zdrojů průmysl a dopravu? Jsou na tuto vizi blízké budoucnosti velcí hráči – a zejména pak ti čeští – vůbec připraveni? Hostem podcastu Energie bez emisí byla Kateřina Davidová, výzkumná pracovnice z Institutu pro evropskou politiku EUROPEUM.
Podle Kateřiny Davidové je veliký rozdíl mezi ryze českými firmami a těmi, které jsou součástí mezinárodního koncernu či nad nimi stojí zahraniční mateřská společnost. V tomto druhém případě v zahraničí dekarbonizační procesy již probíhají, například v Německu, a tudíž budou na tuzemský přechod české dceřiné společnosti připraveny lépe. Mají totiž docela jasnou představu o tom, jak by mohla transformace na našem území probíhat.
„Na čistě českých firmách však můžeme pozorovat větší skepticismus k zelené transformaci. Myslím si, že je to z velké části zapříčiněno chybějící podporou z vládní úrovně. Jiné země jsou si vědomy například přicházející elektromobility a s ní spojené potřeby na ni systém připravit. Takže různými způsoby finančně podporují nejen nákupy elektromobilů, ale například i dobíjecí sítě. Vše musí jít ruku v ruce, aby to pro nás nebyl obrovský šok,“ je přesvědčená Kateřina Davidová.
Ne ochrana, ale pomoc průmyslu
Dodává, že v soukromém sektoru by bylo možné provést transformaci poměrně rychle, narážíme však na nedostatečnou podporu státu. Často také slýcháme argumenty o potřebě chránit náš průmysl coby základ našeho hrubého domácího produktu,
„Opravdu jsme jedna z nejindustriálnějších zemí Evropské unie, v přepočtu na HDP máme asi čtvrtou emisně nejnáročnější ekonomiku. Neměli bychom se však ptát po ochraně průmyslu a neměli bychom odmítat dekarbonizaci, protože k ní dojde tak jako tak. Měli bychom se spíše zajímat o to, jak nejlépe můžeme pomoci průmyslu se transformovat. Odmítáním škodíme pouze sami sobě,“ říká Davidová.
PUSŤTE SI CELÝ DÍL na Apple podcastech, Spotify, Podcastech Google nebo Anchoru.
A jak můžeme zabránit potenciálním negativním dopadům na koncového zákazníka? Podle Davidové je ono možné zhoršení věcí optiky, kterou na dopady transformace pohlížíme. Zákazem dieselu a výměnou za elektromobily dojde ve městech ke zlepšení kvality vzduchu a tím i zlepšení kvality života. Největší oříšek bude spočívat ve financování, které se musí vystříhat sociálním dopadům. Ve spoustě zahraničních zemí se toto však povedlo a není důvod myslet si, že se to nepovede i v Česku.
Uhelné regiony
„Některé z evropských států přešly během deseti let z fosilních paliv na obnovitelné zdroje a ceny se příliš nezvýšily. A pokud ke zvýšení došlo, kompenzovalo se toto zvýšení, dost tomu mohou pomoci například finanční nástroje Evropské unie. Česko jakožto čistý příjemce unijních peněz, kdy dostáváme víc, než dáváme, může v nadcházejícím rozpočtovém období počítat s finančními prostředky na dekarbonizaci.“
Což může opravdu významně zlepšit kvalitu života například v uhelných regionech jako Ústecko, Karlovarsko a Moravskoslezsko. Zde by mohla transformace pomoci zlepšit životní prostředí a přivést inovace a výzkum. Lidé by pak měli motivaci v těch regionech zůstávat, žít a pracovat a nedocházelo by k odlivu mozků.
Podcast projektu Energie bez emisí přináší rozhovory s výraznými a inspirativními osobnostmi a odborníky ze světa bezemisní energetiky, obnovitelných zdrojů i nových technologií. Pustit si nás můžete na Apple podcastech, Spotify, YouTube, Podcastech Google a Anchoru.