Automobilový průmysl projde v nejbližší dekádě zásadní proměnou. Kromě elektromobilů se nejspíš setkáme i se samořízenými autonomními vozy nebo městskými letouny. Takový vývoj alespoň očekávají manažeři v automotive sektoru napříč desítkami zemí, jak vyplývá z průzkumu společnosti KPMG.
Většina oslovených manažerů se shodla na tom, že elektromobily postupně získají stále větší podíl trhu. Už za osm let, tedy v roce 2030, bude podle nich každé druhé nově prodané auto na elektrický pohon – alespoň tedy v západní Evropě, USA, Japonsku a Číně. Jenže i ve státech jako Brazílie nebo Indie budou elektromobily podle odhadů dosahovat asi 40 % nových prodejů.
Cena do roku 2030 klesne na úroveň konvenčních pohonů
Ruku v ruce se širší dostupností půjde podle oslovených insiderů i finanční dostupnost elektromobilů. Tři čtvrtiny manažerů napříč státy se nezávisle na sobě shodli, že do roku 2030 klesne cena elektroaut na cenovou hladinu klasických spalovacích motorů.
77 % oslovených manažerů ale upozornilo také na to, že podmínkou hladkého rozšíření elektromobility je zrychlení nabíjení vozů. Podle nich by mělo trvat maximálně 30 minut.
Samořízená i létající. To není sci-fi, vznikají třeba na Slovensku
Kromě elektromobilů očekávají insideři také nástup takzvané autonomní mobility, tedy systémů samořídících automatických vozů. Do deseti let by se podle nich měly prosadit v městských aglomeracích západní Evropy, v Číně nebo Japonsku. Autonomní mobilita výrazně souvisí právě s nástupem elektromobilů, které de facto řídí počítač. Takovou jednotku je pak snadno možné zapojit do sítě, ve kterém svůj pohyb s ostatními koordinuje samostatně, bez nutnosti lidského zásahu.
Optimismus panuje u automotive manažerů i v otázce létajících aut, nebo spíš bezemisních městských letounů. Okolo 58 % respondentů očekává, že první taková auta budou létat do roku 2035. Několik modelů je v pokročilé fázi vývoje, zajímavostí je, že nadějné projekty se v tomto směru realizují i na sousedním Slovensku. Model AirCar slovenského vývojáře Štefana Kleina získal v lednu letošního roku povolení pro cestování ve vzduchu, předtím auto absolvovalo přes 70 letových hodin a přes 200 startů.
Česko se potřebuje udržet mezi vítězi
Razantní změny se v nejbližších letech dotknou celého průmyslového odvětví, od materiálů, vývoje, výrobu až po samotný prodej. “Schopnosti přizpůsobit se trendům rozdělí sektor na nové vítěze a poražené. Pro Česko je životně důležité, aby zůstalo v první skupině,” komentoval očekávané změny manažer české pobočky KPMG Jan Linhart. Průzkum mezi 1100 manažery proběhl v 31 státech včetně České republiky.