Elektromobily postupně dobývají trhy, vloni se jich celosvětově prodalo přes 6,6 milionů, což je dvojnásobek oproti předchozímu roku. Každý týden se prodalo víc elektroaut než v roce 2012 dohromady. Vyplývá to ze zprávy Mezinárodní agentury pro energii (IEA).
Prodej elektromobilů také zrychloval, navzdory komplikacím s dodavatelskými řetězci ve výrobě. Hlavní překážkou, kterou vloni automobilky řešily, byly výpadky a dlouhé čekací lhůty na dodávky komponent v důsledku lockdownů a na ně navázaných logistických problémů. Přesto se v prvním čtvrtletí prodaly 2 miliony aut s čistým pohonem, víc než za tři čtvrtiny roku předchozího.
Celkový počet elektromobilů na silnicích dosáhl 16,5 milionu, což je trojnásobek oproti roku 2018. Jedním z největších driverů elektromobility je Čína, kde se prodeje meziročně dokonce ztrojnásobily. Ani v Evropě se jim ale nevedlo špatně, tempo elektrifikace osobní dopravy bylo na starém kontinentě dokonce vyšší než v USA.
Menší auta, levnější auta
Zpráva Mezinárodní agentury pro energii si také všímá skutečnosti, že čínská auta jsou menší než ta evropská, což umožňuje snížit jejich cenu. Elektromobil v Číně stojí v průměru jen asi o 10 % víc než jeho protějšek se spalovacím motorem. Mezi další faktory, které ovlivňují rostoucí prodeje elektroaut, patří větší nabídka modelů na straně automobilek a také státní podpora.
Výkonný ředitel agentury IEA Faith Birol také upozornil, že výrobci budou muset do budoucna strategicky řešit zejména vzácné suroviny. “Politici, zástupci průmyslu i investoři budou muset velmi naléhavě řešit opatření, která sníží rizika dalších výpadků dodávek a zajistí dlouhodobě udržitelný dostatek potřebných surovin.”
Agentura by v tomto ohledu měla v příštích měsících poskytnout expertní pomoc státům i firmám, které budou chtít nové nastavení vztahů řešit. Dosavadní tendence směřují hlavně k vyššímu využití domácích zdrojů v místě výroby, čímž mimo jiné odpadnou rizika spojená s dodávkami na dlouhou vzdálenost.
V Evropě a USA připadá v úvahu také zlepšení odpadové a recyklační politiky. Z dlouhodobého hlediska také budou zásadní investice do infrastruktury dobíjecích stanic.