Podíl aut s plně elektrickým bateriovým pohonem v Evropské unii se loni zvýšil o tři procentní body na 12,1 procenta všech nově registrovaných automobilů. Podíl plug-in hybridů činil 22,6 procenta, vyplývá ze zprávy, kterou zveřejnilo evropské automobilové sdružení ACEA.
Prodej elektrických aut v EU loni navzdory celkově klesajícímu trhu s osobními automobily stoupl o 28 procent na 1,1 milionu. Prodej plug-in hybridů vzrostl o 1,2 procenta na více než 874.000. Zájem o elektromobily se zvyšuje také v České republice, kde se loni prodalo 3895 elektrických vozů. To je o 46,7 procenta více než v roce 2021. Prodej plug-in hybridů se naproti tomu snížil o 4,7 procenta snížil a dosáhl 3560 vozů.
Nejvíce elektrických vozů se loni prodalo v Německu, a to 471.394, což je proti předchozímu roku nárůst o 32,3 procenta. Ve většině zemí rostl prodej nejméně dvouciferným procentním tempem. Výjimkou byly pouze Rakousko, Chorvatsko a Maďarsko, kde se prodej zvýšil v rozmezí od 1,3 do 9,2 procenta. V Itálii prodej elektromobilů jako v jediné zemi EU klesl, a to o 26,9 procenta.
Prodeje aut na benzín i naftu slábnou
Prodej aut s benzinovým motorem se v EU snížil o 12,8 procenta na téměř 3,4 milionu. Prodej vozů s dieselovým motorem se propadl o 19,7 procenta na 1,5 milionu. V České republice prodej aut s benzinovým motorem klesl o 12,7 procenta, prodej aut s naftovým motorem pak o 9,1 procenta. Ne ve všech zemích ale prodej vozů se spalovacím motorem klesá. Prodej benzinových aut vzrostl v Bulharsku, na Kypru, v Lotyšsku, Portugalsku, Rumunsku a na Slovensku. Odklon zákazníků od naftových vozů je však patrnější, jejich prodej se zvýšil pouze v Bulharsku.
ACEA už dříve uvedla, že prodej nových osobních automobilů v Evropské unii loni klesl o 4,6 procenta na 9,255.930 vozů, což je nejméně od roku 1993. Hlavní příčinou byl nedostatek součástek v prvním pololetí, od srpna do prosince už trh vykazoval růst. Letos ACEA očekává zvýšení prodeje nových osobních automobilů o pět procent zhruba na 9,8 milionu.