Ke konci března bylo v České republice registrováno 15 984 osobních bateriových elektrických vozidel, uvádí Centrum dopravního výzkumu. Během prvního kvartálu se počet elektroaut na baterie zvýšil o 1 788. Zajímavý je i podíl jednotlivých výrobců na rostoucích prodejích.
Čtvrtinu letošních registrací evidovala Tesla (448), následoval Volkswagen (232) a Škoda (222). Náskok americké konkurence před tuzemským tradičním lídrem tak pořád platí a český trh se tak vyvíjí podobně jako jinde v Evropě.
U domácností vede Tesla, hlavně ta z druhé ruky
Co je pro Česko specifické, je tradičně vyšší podíl prodaných ojetých aut soukromým osobám. U elektromobilů se tento vzorec teprve usazuje. Celkem 3 822 osobních elektroaut bylo k poslednímu březnu registrováno jako ojetých, tj. 23,9 % (v Praze 22,5 %, v ostatních krajích 24,8 %). Z nich bylo 43 % registrováno na osoby a 57 % na firmy.
Zdá se tedy, že v pořizování ojetých vozů budou tuzemské domácnosti pokračovat i po nástupu elektromobility. I tady se projevuje dominance americké konkurence: nejvíce ojetých vozidel bylo evidováno u značek Tesla (776), následuje BMW (715) a Fiat (473).
Firemní zákazníci drží Škodovku
Na firmy bylo registrováno celkem 12 226 vozidel, tj. 76,5 % (v Praze 82,9 %, v ostatních krajích 75,2 %). Tady vidíme naopak větší podíl nových vozů a taky silnější preference pro tuzemskou Škodovku. U nově registrovaných vozidel je pouze 17 % z nich registrováno na osoby a 83 % na firmy, nejvyšší počet vozidel pouze s jednou registrací evidovala Škoda (3 185), Tesla (1 637) a Volkswagen (1 539).
“Nejoblíbenější značkou elektromobilů mezi soukromými osobami byla s 622 vozidly Tesla, před Škodou (432) a BMW (391), mezi firemní klientelou pak Škoda (2 829), Tesla (1 791) a Volkswagen (1 563),“ potvrzuje Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i.
Nejvíc soukromých vlastníků BEV je na Liberecku
Téměř 40 % osobních elektromobilů bylo registrováno v hl. m. Praze, kde byl ze všech krajů také nejvyšší podíl firemních registrací (83 %). Naopak nejvyšší podíl BEV v soukromém vlastnictví byl evidován v Libereckém kraji (35 %). Nejvyšší podíl nových elektromobilů, tzn. vozidel pouze s jednou registrací, byl evidován ve Středočeském kraji (80 %), nejvyšší podíl ojetých elektromobilů, tzn. vozidel s opakovanou registrací, byl evidován v Královéhradeckém a Zlínském kraji (shodně 31 %).
Elektroauta také logicky snižují stáří flotily. Průměrný věk osobního vozidlového parku v České republice byl 16 let, v případě osobních bateriových vozidel pak lehce přes 3 roky.
Dobíječek je přes 3600
Zpráva přinesla i zajímavý vhled do stavu infrastruktury po dobíjení. Osobní elektroauta se totiž v Česku prosazují pomaleji než jinde v EU, přičemž jednou z příčin je právě i dostupnost dobíječek. “K dispozici mají přibližně 3 650 veřejných dobíjecích bodů, z nichž 72 % slouží pro pomalé AC dobíjení, 23 % pak pro rychlejší DC dobíjení a 5 % pak tvoří ultra rychlé dobíjecí body s výkonem 150+ kW, kterých je v Česku 153,” uvádí Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i.
„Ministerstvo dopravy v uplynulých letech podporovalo budování veřejné dobíjecí infrastruktury v České republice. Aktuálně připravujeme výzvu Operačního programu Doprava, který je spolufinancován Evropskou unií, zaměřenou na podporu výstavby veřejných dobíjecích stanic v České republice. Spuštění výzvy očekávám v horizontu dvou měsíců. Ve výzvě využijeme data z projektu Centra dopravního výzkumu (CDV), jehož aplikačním garantem bylo Ministerstvo dopravy, který identifikuje vhodné lokality pro výstavbu dobíjecí infrastruktury dle jejich výkonových parametrů. Zároveň jsme s kolegy z CDV analyzovali stávající dobíjecí infrastrukturu na síti TEN-T a podpory budeme systematicky cílit také na ty úseky silniční sítě tak, abychom splnili požadavky Nařízení AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation),“ uvádí Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu a dodává: „V tomto roce také probíhá aktualizace Národního akčního plánu čisté mobility.“