Elektromobilita

Elektromobilům se daří navzdory pandemii, jejich prodeje rostou

Onemocnění Covid-19 způsobilo hluboké propady v prodejích konvenčních automobilů, ale o vozy poháněné elektřinou byl i v loňském roce rostoucí zájem. Výrobcům elektromobilů se v první polovině roku podařilo překonat omezení výroby způsobené pandemií a ve zbytku roku pak těžili nejen z pobídek pro elektrovozy, ale i ze stále klesajících cen baterií.

Vozidla se spalovacím motorem v loňském roce zaznamenala meziroční propad prodejů o 14 %. U elektromobilů to z počátku vypadalo na podobný vývoj, když se v prvních šesti měsících pohybovaly prodeje těchto vozů s výjimkou února pod úrovní roku 2019. Druhá polovina roku 2020 však pro auta na elektřinu znamenala raketový růst, a tak se jich celkem prodalo meziročně o 43 % více.

Elektromobily se staly vítězem pandemické krize, když jejich prodeje rostly ve všech regionech kromě dvou. Pokles o 28 % zaznamenaly prodeje elektromobilů v Japonsku a o 7 % v Kanadě. Hlavním tahounem se v loňském roce pro elektrovozy stala Evropa, kde jejich prodeje meziročně vzrostly o úctyhodných 135 % a která tak poprvé nahradila Čínu (+12 %) jako největší trh s elektromobily. Silný nárůst o 60 % zaznamenala i Jižní Korea a ke kladným číslům přispěly také Spojené státy (+4 %).

V Česku se loni nově registrovalo celkem 5 240 elektromobilů, z toho 3 262 s elektrickou baterií a 1 978 hybridních plug-inů. To znamenalo meziroční nárůst o 332, respektive o 321 %. A díky tomu celkový podíl vozů do zásuvky v loňském roce poskočil na 2,6 % a po českých silnicích jich jezdí již téměř deset tisíc. Stejně jako u vozů se spalovacími motory je i v ekologické kategorii u tuzemských řidičů celkově nejoblíbenější Škoda, která je následována Volkswagnem a BMW.

Na silnicích jezdí již 10 milionů elektromobilů

Celosvětový podíl vozů s elektromotorem se v loňském roce zvýšil z 2,5 % na 4,2 %. A díky loňským silným prodejům jich silnice na konci roku brázdilo již 10,2 milionů. Nejvíce, 4,51 milionů, jich jezdí v Číně. V Evropě pak do ulic vyráží 3,16 milionů elektromobilů a ve Spojených státech 1,78 milionů. Na zbytek světa pak připadá 0,75 milionů elektrických vozů.

Pokud vezmeme v úvahu počet obyvatel, elektromobily jsou nejvíce rozšířeny v Norsku, kde na jeden stroj s elektromotorem připadá 18,9 lidí. Následují Spojené státy (46,8), Island (72,6), Švédsko (76,7) a Nizozemí (141,4). Na opačné straně spektra se nachází Turecko, kde na jeden elektromobil připadá 54 959,7 lidí. Následuje Řecko (19 108,7), Polsko (9 602,9), Rumunsko (5 818,3) a Chorvatsko (5 558,9).

Ve světě vede Tesla, v Evropě Renault

Celosvětově nejprodávanějším vozem loňského roku se stala Tesla Model 3, které se prodalo 365 tisíc. S velkým odstupem na druhém místě skončil vůz Wulling HongGuang Mini EV (119 000) a na třetím Renault Zoe (100 000). Následuje Tesla Model Y (80 000), Hyundai Kona Electric (65 000) a Volkswagen ID.2 (57 000).

V Evropě byl loni nejpopulárnější Renault Zoe s 99 610 prodanými kusy. Druhé místo obsadila Tesla Model 3 s 87 640 prodanými vozy a bronzovou příčku obsadil Volkswagen ID.3 s 56 940 automobily. Zatímco obě evropské automobilky realizovaly prakticky všechny své prodeje v Evropě, na celkových prodejích americké Tesly se tržby ze starého kontinentu podílely jen necelou čtvrtinou.

Novinky v oboru