Elektromobilita

Plug-inů se vloni prodalo stejně jako aut na naftu. V Česku jde elektrifikace pomalu

Vloni v Česku přibylo přes 6300 elektromobilů, z toho 2600 výhradně bateriových. Na prodeji nových aut se tak elektromobily podílely z 1,3 procent. V evropském srovnání jich ale ve většině států přibývá rychleji, Česko je v tempu elektrifikace vozového parku na 25. místě z celé sedmadvacítky. Vyplývá to z dat Centra dopravního výzkumu.

V evropském průměru bylo vloni téměř každé páté nové auto na elektrický pohon. Podíl elektromobilů na prodeji nových vozů představoval 18 %, nejvyšší byl v Nizozemsku (20 %) a Švédsku (19 %). Zájem o elektromobily je ale i v sousedním Rakousku (14 %). Česko s podílem 1,3 % elektrifikuje pomaleji než sousední Polsko (2,1 %) i Slovensko (1,5 %).

Celkově se vloni registrovalo v EU přes 1,75 milionu nových aut, asi o dvě třetiny více než v roce 2020. Čistě bateriových vozů přibylo v evropských zemích 878 000, plug-inů pak 867 000, více než vozů s čistě naftovým pohonem.

V Česku se v absolutních číslech počet nových elektromobilů meziročně snížil. Vloni u nás přibylo 2646 bateriových vozů, o 616 méně než v předchozím roce. Podle Centra dopravního výzkumu je to ale ovlivněné tím, že na konci roku 2020 uvedla Škoda nový elektrický model Enyaq, což vedlo k nesymetrickému vychýlení poptávky. Enyaq je suverénně nejčastější registrovaný osobní elektromobil.

Co do celkového podílu elektromobilů je Česko aktuálně na 17. místě ve srovnání mezi evropskými zeměmi, má v průměru 727 bateriových vozů na milion obyvatel. Premiantem je Nizozemí, kde je aktuálně přes 13 000 elektromobilů na milion obyvatel.

Prodeje elektromobilů rostou celosvětově, podle zprávy Mezinárodní energetické agentury (IEA) se jich vloni prodal téměř dvojnásobek oproti roku 2020. Každý týden se jich prodalo víc než dohromady za rok 2012.

 

CHCETE DOSTÁVAT články, nové díly podcastu a přehledy do mailu? Napište se do našeho newsletteru a nic vám neuteče.

Novinky v oboru