Dodavatelé elektřiny a plynu se začínají přetahovat o zákazníky. Cena obou komodit na burzách klesla pod vládní cenové stropy, ty navíc budou pravděpodobně brzo končit a řada dodavatelů už nabízí produkty pod zastropovanou cenou. Obnovená aktivita na trhu ale může vytvořit prostor i pro obchodníky, kteří to se svými zákazníky nemyslí úplně poctivě a vážně. Právě na to se zaměřuje nová kampaň Energetického regulačního úřadu “Aktivně na energie”.
Energetický regulační úřad (ERÚ) má pravomoc ukládat pokuty energetickým firmám, a to i v případě, kdy se to týká ochrany spotřebitele. Zákazníci ale většinou musí postupovat aktivně a se svým dodavatelem případné problémy nejdřív zkusit řešit. Právě na to se ERÚ zaměřuje v informační kampani, jejíž součástí jsou i praktické zkušenosti a reálné příběhy z českého prostředí.
Týkají se například situace, kdy klientovi dodavatel hrozil odpojením od elektřiny, nebo stavu, kdy byly na jedno místo uzavřené dvě smlouvy. Kromě srozumitelného vysvětlení, kdy a jak smí dodavatel něco takového dělat, se zákazník také dozví, jaké má možnosti situaci řešit a jak má sám postupovat, aby se problému co nejrychleji zbavil.
Ne vždycky totiž úřad smí do věci vstoupit, pokud předtím sám zákazník nepodnikl patřičné kroky. “ERÚ nemůže překračovat své zákonné pravomoci a vyřídit za ně reklamaci dodavateli, zasáhnout do jejich smlouvy či uložit dodavateli z moci úřední soukromoprávní povinnost,” uvádí tisková zpráva.
Zákazníci se na ERÚ aktuálně obrací přibližně s tisícovkou podnětů měsíčně, přičemž u 30 % z nich jim ERÚ buď objasňuje podstatu jejich problému (lidé si často stěžují na dodavatele, kteří ale nepochybili), nebo je odkazuje na jiný subjekt. V poslední době ve zvýšené míře naráží na situace, kdy si spotřebitelé nehlídají termíny ve svých smlouvách (např. dokdy smluvní závazek trvá, ke kterému datu dochází k automatické prolongaci smlouvy atd.), a vysvětluje jim specifika zastropování neregulovaných cen energií, které ovšem nevychází z cenového rozhodnutí ERÚ, ale vládního nařízení.