Předsedkyně Evropské komise ohlásila v dubnu dohodu s evropskými automobilkami, posune se termín, za který musí vykázat snížení emisí. Namísto ročního bilancování má stačit, když prokážou snížení emisí zpětně za tři roky. To má výrobcům vozidel poskytnout prostor “se nadechnout”, uvedli představitelé unijních institucí.
Právě po větší flexibilitě v plnění dekarbonizačních unijních cílů představitelé autoprůmyslu opakovaně volali. Od letošního roku totiž mají povinnost snižovat emise u nových vozidel, což v praxi znamená hlavně rozšíření nabídky elektromobilů. Jenže právě v jejich uvádění na trh je zatím lepší konkurence z Číny.
Nově dohodnutá pravidla tak neznamenají, že by evropské automobilky v přechodu na elektromobilitu měly polevovat, díky rozvolnění reportingu ale nebudou muset platit vysoké pokuty. Prostředky tak mohou využít právě na investice do modernizace výroby.
Dohodu přivítala evropská asociace výrobců ACEA, přímo jednání se pak účastnili zástupci BMW, Volkswagenu, Renaultu nebo koncernu Stellantis. Další opatření na podporu automobilového průmyslu, který Evropě zaměstnává 13 milionů lidí, přinese také speciální akční plán, který Komise představila už dříve. Půjde hlavně o podporu automobilek v technologických inovacích nebo v tom, aby měly snazší přístup k bateriovým systémům.
CHCETE DOSTÁVAT nové díly, články a přehledy do mailu? Napište se do našeho newsletteru a nic vám neuteče.