Prodeje nových automobilů se koncem roku lehce stabilizovaly, propad z předchozích dvou měsíců to ale nedorovnalo. Data Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) ukazují, že evropský automotive sektor prochází složitou transformací.
Příčinou nízkého odbytu nových aut, zejména od srpna do září tohoto roku, byla jednoduše nižší poptávka. Na špatné ekonomické situaci se ale podepsaly i vyšší výrobní náklady nebo tlak čínské konkurence v oblasti elektromobilů.
Situace se navíc lišila v jednotlivých členských zemích. Zatímco ve Španělsku v říjnu rostly prodeje nových aut o 7,2 % a v Německu o 6 %, francouzský a italský trh hlásil stále ještě propady. Celkově tak prodeje evropských automobilek meziročně rostly jen o 0,1 %, přitom samotné elektromobily se prodávaly o 6,9 % lépe a hybridy dokonce o 15,8 %.
Ani samotné automobilky na tom nejsou všechny stejně. Zatímco německý Volkswagen rostl o 12,6 %, francouzsko-italský Stellantis se meziročně propadl o 16,7 % a podobně Renault o 0,4 %. Klesaly i prodeje Tesly, a to konkrétně o 23,1 %.
Co se týče registrací nových vozů, je výsledek podobný jako u prodejů, tedy meziroční nárůst o 1,1 %. Z nových registrací u osobních aut pak bylo 55,4 % elektrovozů, což je o 4,1 p.b. víc než v předchozím roce. Celkové výsledky za rok 2024 pak ještě mohou ovlivnit tradiční slevy na konci roku, připomínají analytici.