Na evropském trhu nebude možné od roku 2035 prodávat nová auta s pohonem na fosilní paliva. Shodli se na tom zástupci členských států EU v čele s českými vyjednavači, a zástupci Evropského parlamentu. Nová legislativa musí ještě projít finálním potvrzením u obou evropských institucí, následně bude pro celou sedmadvacítku závazná.
Nová úprava spalovací motory přímo nezakazuje, ukládá ale, že v roce 2035 mají mít auta nově uváděná na trh nulové emise. Pokud by to některá z firem porušila, zaplatí za to pokutu. Analytici se shodují, že to v praxi znamená zákaz uvádění nových aut se spalovacím motorem, protože se to výrobcům nevyplatí.
Na druhou stranu, legislativa nestanoví, že veškeré vozy musí být poháněné elektřinou. Stále tak bude možné využívat například bezemisní syntetická paliva nebo vodíkový pohon, který nevytváří žádné emise CO2.
Výsledný návrh obsahuje také průběžný cíl, podle kterého by do roku 2030 měly emise CO2 z automobilové dopravy poklesnout o 55 % ve srovnání s rokem 2021 a v případě nákladní dopravy o 50 %. Podle ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkely je dohoda “jasnou cestou pro moderní a konkurenceschopný automobilový průmysl v EU.”
Škodovka s tím počítá. Přesto je rychlá dohoda překvapivá
Například česká Škoda Auto už dřív v roce 2021 oznámila svůj vlastní cíl ve snižování emisí a rozvoji elektromobility, schválená evropská regulace je s těmito plány v souladu.
Požadavek na bezemisní auta prošel poněkud překvapivě jako první z opatření navržených v klimatickém balíčku Fit for 55. Původně se kolem něj čekala mnohem větší kontroverze, zdá se ale, že se těžiště pozornosti politiků posunulo k jiným návrhům, které upravují například systém fungování emisních povolenek nebo budoucnost vytápění v budovách.