Dekarbonizace

Klimatický balíček Fit for 55 zpřísní normy pro auta i lodě a zavede uhlíkové clo

Evropská komise vydala aktualizovaný balíček Fit for 55, který má do roku 2050 zajistit klimatickou neutralitu evropského kontinentu. Počítá v něm s rychlejším snižováním emisí pomocí několika vzájemně propojených nových či revidovaných opatřeních. Změny se týkají nejen obchodování s emisními povolenkami a navýšení kapacit obnovitelných zdrojů energie, ale i rychlejšího ukončení využívání spalovacích motorů v dopravě, zvýšení energetické účinnosti a předcházení úniku uhlíku.

V polovině července vydala Evropská komise dlouho očekávanou revizi klimatického balíčku Fit for 55 [1]. V něm členským zemím vytyčuje podrobné cíle a postupné kroky, jak jich dosáhnout. Do roku 2030 počítá se snížením emisí skleníkových plynů o 55 % oproti roku 1990. Navíc 40 % energie by se mělo do konce této dekády vyrábět z obnovitelných zdrojů. Zároveň by se měly snížit emise nových aut o 55 % do roku 2030 a dokonce o 100 % do roku 2035 ve srovnání s letošním rokem.

V plánu je i zavedení uhlíkového cla. Mělo by se jednat o vytvoření nového mechanismu uhlíkového vyrovnání na hranicích, který bude reflektovat cenu uhlíku u výrobků dovážených ze třetích zemí. Ty totiž nejsou vázány klimatickou legislativou Evropské unie a mají tak na volném trhu při cenotvorbě výhodu oproti evropským produktům.

Povolenky i pro lodě

Velká změna čeká stávající systém EU pro obchodování s emisemi (EU ETS). Kromě dalšího snížení celkového objemu povolených emisí chce komise zvýšit jeho roční míru snižování. Navíc komise navrhuje i odebrání bezplatně přidělovaných povolenek letecké dopravě, a naopak zahrnutí lodní dopravy do systému EU ETS. Zároveň zavádí i nový a samostatný systém s emisemi pro distribuci paliva pro silniční dopravu a budovy.

Komise navrhuje i zvýšení velikosti fondů pro inovace a modernizaci a také chce členské země zavázat k tomu, aby veškerý výnos z emisního obchodování vkládaly do projektů v oblasti klimatu a energetiky. Navíc chce část příjmů z nového systému pro silniční dopravu a budovy směřovat na řešení možných sociálních dopadů nových opatření na zranitelné domácnosti, mikropodniky a uživatele dopravy.

Odstraňování uhlíku a energetická účinnost

Členské státy rovněž sdílejí odpovědnost za odstraňování uhlíku z atmosféry a komise stanovuje celkový cíl EU pro odstraňování uhlíku na 310 milionů tun emisí CO2 do roku 2030. Do roku 2035 by EU měla dosáhnout klimatické neutrality v odvětvích využívání půdy, lesnictví a zemědělství, včetně emisí například z používání hnojiv a chovu hospodářských zvířat. Strategie EU v oblasti lesnictví mimo jiné zahrnuje i závazek výsadby tří miliard stromů v celé Evropě do roku 2030.

Protože výroba a využívání energie představují 75 % emisí členských zemí, je urychlení přechodu na ekologičtější energetický systém nezbytné. Proto komise navyšuje cíl objemu energie z obnovitelných zdrojů na 40 % do roku 2030. Tento cíl se týká dopravy, vytápění a chlazení, budov a průmyslu. Zároveň se zpřísňují i pravidla pro využívání bioenergie, která nově musí respektovat kaskádový princip používání dřevní biomasy.

Ambicióznější je i závazný roční cíl pro snížení spotřeby energie na úrovni celé EU, která chce zároveň zabránit energetické chudobě. Na základě tohoto cíle se budou stanovovat vnitrostátní příspěvky a díky němu se téměř zdvojnásobí roční povinné úspory energie. Veřejný sektor bude muset každoročně renovovat 3 % svých budov, aby stimuloval vlnu renovací, tvořil pracovní místa a snížil spotřebu energie a náklady pro daňové poplatníky.

Alternativní paliva

Aby zamezila zvyšujícím se emisím v silniční dopravě, připravila komise hned několik opatření. Kromě přísnějších emisních norem CO2 pro osobní auta a dodávky se urychluje i přechod na bezemisní dopravní prostředky. Nové automobily zaregistrované od roku 2035 budou již muset být vozy s nulovými emisemi. Zároveň budou muset členské státy rozšířit kapacity nabíjení a na hlavních silničních tazích v pravidelných intervalech instalovat dobíjecí a čerpací stanice. Konkrétně každých 60 kilometrů v případě elektrického nabíjení a každých 150 kilometrů v případě vodíkových paliv.

Alternativní paliva musí být k dispozici i letecké a námořní dopravě, které v současnosti způsobují značné znečištění. Nově budou mít letadla i lodě přístup k dodávkám elektřiny z čistých zdrojů v hlavních přístavech a na letištích. Navíc dodavatelé budou muset mísit stále více udržitelných leteckých paliv do tryskového paliva čerpaného na letištích členských zemí EU. Podobně i lodě budou mít možnost využívat udržitelná námořní paliva a technologie s nulovými emisemi v evropských přístavech.

 

Zdroje a odkazy

[1] Fit for 55

Novinky v oboru