Elektromobilita

Letadla budou menší. Budoucnost letecké dopravy je v elektrických motorech

Letecká doprava si projde stejným vývojem jako elektromobily, před nasazením plně elektrických letadel nás tak čeká éra hybridů. Zároveň se nám otevírá obrovský prostor pro inovace v oblasti letadel s kolmým startem. Myslí si to host podcastu Energie bez emisí Michal Illich, programátor, podnikatel a investor, jehož firma Zuri vyvíjí letadlo s hybridním pohonem.

Během uplynulých padesáti let se osobní letecká doprava příliš nezměnila, využívá totožné technologie a postupy a neinovuje. Zároveň se stala původcem čtyřech až pěti procent celosvětových emisí CO2 a řadí se tak po bok pozemní a lodní dopravy k jeho největším producentům.

Před pandemií bylo dokonce zvykem, aby si sami cestující počítali svoji vlastní uhlíkovou stopu, kterou za sebou kvůli cestování letadlem zanechají. Situace se však brzy může obrátit. A to díky využití nových typů pohonů.

„V současnosti máme k dispozici technologie, které před deseti lety nebyly pro použití v praxi připravené. Existují přijatelné baterie i elektromotory s dobrými výkony. Zároveň jsme schopní lépe využít i samotný design letadel – elektromotory jsou lehčí a je tak možné umístit je na místa, kde by je člověk dříve nečekal, například na konec křídla. Otevírá se tím ideální prostor pro letadla s kolmým startem,“ říká Michal Illich.

Dodává, že letadla se spalovacími motory nebudou nahrazena těmi elektrickými ihned. Aktuálně si totiž v oblasti osobní letecké dopravy procházím něčím podobným, čím si v minulosti procházely elektromobily. Čistě elektrické automobily nebyly z počátku racionální ani praktickou koupí. Během dlouhého období dávaly větší smysl hybridy.

„Já jsem měl nejdříve také hybrida, na stoprocentní elektromobil jsem přešel až po čase. A totéž se děje i v letectví. Očekávám, že přijde doba hybridů a až potom přejdeme na stoprocentní elektroniku,“ doplňuje Illich.

A jaké jsou výhledy do budoucna? V zásadě pozorujeme dva trendy. Tím prvním je změna energie na elektrickou a hypoteticky i jadernou. Druhý trend se ubírá směrem zmenšování letadel. Letadla se nemusí nutně konstruovat s kapacitou pro sto až sto padesát pasažérů, když je možné jej obsadit pouze deseti cestujícími a létat v dobu a po trasách, které cestující potřebují Je tak efektivnější vypravit pět malých letadel než jedno, které bude ze dvou třetin prázdné.

Podcast projektu Energie bez emisí přináší rozhovory s výraznými a inspirativními osobnostmi a odborníky ze světa bezemisní energetiky, obnovitelných zdrojů i nových technologií. Pustit si nás můžete na SpotifyYouTubePodcastech Google a Anchoru.

Novinky v oboru