Dánský energetický koncern Ørsted a přední loďařská a logistická společnost Maersk podepsaly průlomovou dohodu o spolupráci. Nová flotila Maersku odebere od dánského výrobce obnovitelných zdrojů rekordní objem čistých paliv na bázi nízkoemisního metanolu.
Za posledních dvacet let rostly emise skleníkových plynů z námořní dopravy rychlým tempem. Dnes tvoří asi 2 % všech emisí souvisejících s energetikou. Loďaři, logistické firmy i a další firmy z oboru proto hledají cesty, jak snížit svůj dopad na změnu klimatu. Jednou ze slibných cest je rozvoj nových nízkoemisních lodních paliv. A právě pro ně přinesly minulé týdny průlomovou spolupráci.
E-metanol poháněný větrem a sluncem
V polovině března podepsaly dohodu o spolupráci dvě významné firmy ve svém oboru. Tou první je společnost A. P. Moller – Maersk, celosvětově působící logistická společnost s velkým podílem lodní dopravy. Druhou stranou dohody je dánská firma Ørsted, špička ve výrobě energie z obnovitelných zdrojů. Obě firmy se dohodly na pilotním projektu, který uvedou v život na území USA. Chtějí jeho prostřednictvím nastavit nové standardy pro plošné zapojení zelených paliv v námořní dopravě.
V Golfském zálivu tak Ørsted postaví zdroje s kapacitou 675 MW a technologií, která umožní výrobu 300 000 tun tzv. e-metanolu ročně. Ten bude sloužit jako palivo dvanácti novým plavidlům ve flotile Maersku. Celý provoz bude poháněný z offshorové solární a větrné elektrárny o kapacitě 1,2 GW. Pro výrobu e-metanolu bude využitý uhlík získaný v jiných provozech, kde se využívá technologie zachytávání CO2.
Vlajková loď bezemisní energetiky i námořní dopravy
Jde zatím o nejambicióznější projekt ve využití e-metanolu nebo obecně zelených lodních paliv na světě. V provozu by měl být od roku 2025 s tím, že do roku 2023 bude jasno ohledně celkové výše investic. Zatímco Maersk tak udává směr své konkurenci v lodní dopravě, pro Ørsted je to důležitá příležitost a první významná zakázka podobného rozsahu na americkém trhu. Cílem Ørstedu je do roku 2030 instalovat 50 GW nových kapacit v obnovitelných zdrojích po celém světě.
Obě firmy už si spolupráci v minulosti vyzkoušely na menším projektu v Kodani. Ørsted má v současnosti v provozu 11 projektů, které využívají podobnou technologii, kterou plánuje zapojit i v Golfském zálivu. Nejznámější je FlagshipOne ve Švédsku.