Elektromobily nevedou k tomu, že by se v síti nedostávalo energie. Mnohem spíš ovlivní způsob, jakým se energie ze sítě spotřebovává a jak flexibilní síť je. Vyplývá to z nedávné studie mezinárodní konzultační společnosti McKinsey.
Podle ní nepovede rozvoj elektromobilů do roku 2030 k tomu, že by bylo potřeba vyrobit výrazně více elektrické energie než nyní. Na příkladu Německa dokonce ukazuje opak. Výkon elektromobilů může ke stávající kapacitě sítě přidat až 1 % a bude vyžadovat dodatečných zhruba 5 GW výrobní kapacity, s tím, že do roku 2050 oba tyto parametry mohou vyrůst až čtyřikrát.
Změna spotřeby? Ano, ale jinak
Zajímavější efekt mohou elektromobily vyvolat v tom, jak a kdy se energie spotřebovává. Studie se vypořádává s modelem, kdy by větší počet elektroaut ve stejnou (například podvečerní) dobu začal naráz odebírat energii k nabíjení. Jednorázové vychýlení spotřeby by opět na příkladu Německa vedlo k pouhému 1% navýšení v roce 2030, výhledově až k 5% zvýšení oproti současnosti. “To je něco, co síť bez problémů zvládne,” konstatují autoři studie.
Přesto mají elektroauta potenciál změnit spotřebu. Novinky se podle nich projeví zejména na obecní a regionální úrovni. Studie očekává, že vzniknou menší a středně velké “hot-spoty” s nabíječkami, ať už v obecní režii, nebo například v obchodních domech.
Vlastní zdroje, baterky i smart systémy
Speciální pozornost pak studie věnuje výkyvu spotřeby v rezidenčních čtvrtích, tedy tam, kde lze očekávat kromě nabíjení elektromobilů ještě velký odběr běžných spotřebičů, a to ve stejný čas naráz. Autoři docházejí k závěru, že ani v tomto případě nehrozí ve špičce přetížení, protože celkovou spotřebu pomáhá přirozeně rozložit agregace energie v domácnostech.
Celkově síti pomůže, když bude zapojený dostatečný počet rychlých nabíječek, včetně těch veřejných. Studie dál zmiňuje i systémy chytrého nabíjení nebo využití vlastních obnovitelných zdrojů energie k přímému nabíjení. S klesající cenou baterií pomůže ke stabilizaci sítě také větší kapacita pro ukládání.
Co takhle nabíjet síť, když auto zrovna stojí?
V neposlední řadě může zásadní roli sehrát změna myšlení. Ukazuje se to už dnes, když jsou elektrické vozy na samém počátku. Jejich dnešní majitelé nechávají svá elektroauta po nezanedbatelné množství času pasivně připojená k nabíječce, jako by nechali stát v garáži auto na spalovací motor. Přitom právě v těchto “planých” hodinách by se mohl tok energie snadno obrátit a elektromobily by mohly energii do sítě dodávat. “Tak se dostaneme k chytré síti,” uzavírají autoři.
Původní závěry studie si můžete přečíst zde.