Dekarbonizace

Méně povolenek zdarma a robustnější systém obchodování zdraží služby i zboží

V letošním roce doznal evropský systém obchodování s emisními povolenkami hned několik změn. Zpřísnily se jeho klíčové parametry, nově bude možné některé povolenky i zrušit. Systém také zahrne nová odvětví. To vše povede k tlaku na cenu obchodovaných povolenek, které by měly být dražší, což se následně promítne i do cen služeb a zboží. Cílem je razantnější snížení objemu vypouštěných škodlivých emisí a dosažení klimaticky neutrální Evropy nejpozději v roce 2050.

V letošním roce odstartovalo čtvrté obchodovací období EU ETS [1], které bude trvat do roku 2030 a které přináší mnoho změn. Nejzásadnější z nich je zvýšení procenta, o které musí být každý rok množství emisí snižováno. Doposud to bylo 1,74 %, nově se bude objem snižovat rychleji. Každý rok se tedy bude alokovat o 2,2 % bezplatných povolenek méně.

Mění se i fungování takzvané Rezervy tržní stability (MSR), která se dostane do role jakési centrální banky s cílem zvyšování ceny povolenek. Zatímco realita v současnosti více než dvojnásobně překonává očekávání Evropské komise o průměrné ceně povolenky v této dekádě – přibližně 25 eur za jednu – změny zůstávají v platnosti.

MSR tak bude moci stáhnout z oběhu až 24 % přebytkových povolenek a zpět bude moci v případě zvýšené poptávky uvolnit pouze část. Pokud bude v MSR více povolenek než množství obchodované prostřednictvím aukcí za minulý rok, přebytečné povolenky budou zrušeny. Nově bude moci Evropská komise rozhodnout o bezplatné alokaci 3 % povolenek určených k dražbě v případě, že se jich v systému nebude dostávat pro odvětí ohrožená únikem. Další změny mohou nastat po letošní revizi systému.

Menší počet bezplatně alokovaných emisních povolenek, jejich rostoucí cena a rozšíření systému v rámci chystaného balíčku „Fit for 55“ se promítne i do cen pro zákazníky. Zatímco opatření mohou přispět k většímu rozšíření elektromobilů, například kvůli vyšší ceně pohonných hmot, mohou zároveň zvýšit i riziko sociální a energetické chudoby, kterou již dnes trpí čím dál větší množství Evropanů.

Zatímco budovy jsou podle Evropské komise zodpovědné za 36 % emisí skleníkových plynů, jejich zahrnutí do systému povolenek je problematické. Může totiž v konečném důsledku výrazně zvednout ceny energií a podle sociálních organizací má již nyní řada evropských i českých domácností problém s placením účtů za teplo či elektřinu. Proto se k tomuto záměru staví rezervovaně i Česká republika, která od unie požaduje jasné vyčíslení dopadů, včetně technických detailů

Podle odborníků jsou navíc náklady na snížení emisí v silniční dopravě a v budovách vyšší než v energetice a těžkém průmyslu, a proto by pro ně měla platit jiná pravidla. Výhodou zvyšujících se cen povolenek je na druhé straně vyšší odvod do fondů financujících ekologické inovace a modernizaci. Z nich bude možné čerpat finance na obnovitelné zdroje energie, změnu palivové základny od uhlí na čistější palivo a další úspory energie.

 

Zdroje a odkazy

[1] EU ETS

Novinky v oboru