Skupina MOL otevřela v maďarském městě Százhalombatta největší závod na výrobu zeleného vodíku v celé střední a východní Evropě. Závod s kapacitou 10 MW má v plánu s využitím elektrické energie z obnovitelných zdrojů vyrábět až 1600 tun zeleného vodíku ročně.
Investice do závodu v celkové výši 22 milionů eur (550 milionů korun) má zajistit udržitelnější výrobu motorových paliv, výroba zeleného vodíku pomůže snížení emisí oxidu uhličitého rafinérie Duna o 25 000 tun. Tomu odpovídá výroba 1 600 tun čistého, uhlíkově neutrálního vodíku ročně. Nová technologie navíc může postupně nahradit výrobu vodíku ze zemního plynu, která v současnosti představuje šestinu celkových emisí oxidu uhličitého Skupiny MOL.
Elektrolyzér v novém závodu využívá elektřinu z obnovitelného zdroje k rozkladu vody na vodík a kyslík. To znamená, že v rámci výroby nevznikají žádné znečišťující vedlejší produkty a při výrobě 1 tuny vodíku zařízení zároveň vyprodukuje 8 až 9 tun čistého kyslíku.
Závod má k dispozici elektrolýzní jednotku o výkonu 10 MW od společnosti Plug Power z USA. Ta má téměř 50 let provozních zkušeností s používáním vodíkových generátorů optimalizovaných pro výrobu čistého vodíku.
„Skupina MOL dosáhla dalšího milníku. Nyní můžeme vyrábět ekologický vodík bez produkce skleníkových plynů. Díky této technologii dosáhneme tak velkého snížení emisí, jako kdybychom ze dne na den vyřadili ze silnic přibližně 5 500 automobilů. V současné době naše nová továrna na výrobu zeleného vodíku snižuje zátěž životního prostředí pouze z průmyslových závodů Skupiny MOL, ale v budoucnu nabídne řešení pro celý průmysl a vodíkovou mobilitu. Po rafinerii v Százhalombattě přeneseme technologii do dalších dvou výrobních závodů Skupiny MOL, aby byl proces výroby paliva v každé z našich rafinerií udržitelnější,“ řekl při slavnostním otevření nového závodu na výrobu vodíku József Molnár, generální ředitel Skupiny MOL.
Výroba v Maďarsku se naplno spustí v druhé polovině letošního roku. Zelený vodík pak bude Skupina MOL využívat především ve vlastní síti pro výrobu motorových paliv. MOL chystá podobný projekt i nedaleko českého Litvínova, tam se ale koncem letošního roku začne teprve s výstavbou a s distribucí zeleného vodíku se počítá až koncem roku 2028.