Elektromobilita

Ostrava ukazuje, jak pracovat s elektrickými autobusy

V zemích EU bylo v roce 2023 registrováno 5 166 nových elektrobusů, meziročně o 39 % více. Podíl na všech registracích se z 13,6 % zvýšil na 15,9 %. Český trh v roce 2023 s novými autobusy byl 8. největší mezi zeměmi EU, s elektrobusy až 23., vyplývá z aktualizovaných informací webu Čistá doprava, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.

V roce 2023 vzrostly registrace nových elektrobusů v EU o 39,1 % na 5 166 vozidel, což představuje 15,9% podíl na trhu. Pozitivní čísla na konci roku vykázaly také hybridní elektrické autobusy, které zaznamenaly 115,1% nárůst, díky němuž se jejich tržní podíl oproti roku 2022 téměř zdvojnásobil ze 7,1 % na 12,8 %. Navzdory rostoucí oblibě autobusů s alternativním pohonem si největší podíl udržuje dieselový pohon (62,3 %), i když se snížil z 66,9 % v roce 2022.

Největšími trhy s elektrobusy byly v roce 2023 Německo (835), Francie (743), Španělsko (525), Itálie (410), Portugalsko (385) a Rumunsko (363), nejvyšší tržní podíl těchto vozidel dosáhlo Rumunsko (60,5 %), Belgie (46,3 %) a Nizozemsko (45,7 %). V České republice bylo k 31. 12. 2023 provozováno přes 150 bateriových elektrobusů kategorie M3, nejvíce, 40 % z nich, je registrováno v Moravskoslezském kraji.

V Ostravě je realizován největší elektromobilní projekt ve veřejné dopravě svého typu. Máme celkem 32 elektrobusů, 26 z nich s průběžným dobíjením, které dokážeme napájet pomocí strategicky rozmístěných rychlonabíječek ve Svinově, na Hranečníku a od loňského jara nově i v centru města, kde máme tři nabíjecí ramena. Díky tomu může být každý desátý vypravovaný autobus DPO elektrobus,” říká Daniel Morys, předseda představenstva Dopravního podniku Ostrava a.s.

Ekologie je jedním ze strategických pilířů DPO. Pod názvem Bez dieselu jsme toto téma před několika lety ukotvili v naší strategii, kdy ve standardní denní výpravě můžeme používat jen vozy nízkoemisní, nebo bezemisní. Zplodiny z vozidel městské hromadné dopravy dýchají i ti, kteří s ní nejezdí, a naše chování má dopad na celé město. Na vhodných linkách proto jezdí elektrobusy, ostatní pro nás zajišťují CNG autobusy. Disponujeme dnes již jen třiceti pěti dieselovými autobusy, které slouží pouze jako záloha. Nastaveného přístupu se chceme držet i do budoucna. Zajímáme se o vodík, a především o vývoj v oblasti elektromobility,“ vysvětluje šéf Dopravního podniku Ostrava.

V příštích letech se nejspíš Moravskoslezským krajem budou inspirovat i další regiony, nová legislativa totiž předpokládá, že nízkoemisních autobusů bude přibývat. Za autobusovou dopravu přitom většinově odpovídají právě jednotlivé kraje.

CHCETE DOSTÁVAT články, novinky a přehledy do mailu? Napište se do našeho newsletteru a nic vám neuteče.

Novinky v oboru