Česko má nový rozvojový plán pro bezemisní dopravu a mobilitu. Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ve spolupráci s Ministerstvem dopravy a Ministerstvem životního prostředí připravilo aktualizaci Národního akčního plánu čisté mobility (NAP CM). Strategický dokument se zaměřuje na rozvoj infrastruktury pro alternativní paliva, modernizaci vozového parku v silniční dopravě a dekarbonizaci dopravy. Dokument schválila koncem srpna vláda.
Cílem aktualizace NAP CM je podpořit rozvoj elektromobility, vodíkové mobility a snížit tak emise v dopravě. Mezi hlavní opatření patří podpora firem, veřejné dopravy, zranitelných skupin obyvatel a rozvoj služeb sdílení vozidel včetně e-carsharingu. Součástí je také plán pro rozvoj dobíjecí a plnící infrastruktury pro elektrická vozidla a vozidla na vodík a biometan. Jejich výstavba bude podpořena přímými dotacemi a dalšími podpůrnými opatřeními. Financování těchto opatření bude zajištěno prostřednictvím různých zdrojů, včetně Národního plánu obnovy, Operačního programu Doprava, Modernizačního fondu a Sociálního klimatického fondu.
„Automobilový průmysl je základem našeho hospodářství. S nevyhnutelnou potřebou minimalizovat jeho emise ale čelí zásadní výzvě v podobě nástupu elektromobility a dalších forem čisté mobility. My si dobře uvědomujeme, že s touto výzvou je potřeba pomoci a tento akční plán je součástí této snahy. Proto jsme ve spolupráci s odborníky a partnery připravili aktualizaci Národního akčního plánu čisté mobility,” říká ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela a dodává: „Zaměřujeme se na podporu elektromobility a vozidel na alternativní paliva, jako jsou vodík a biometan, a také na rozvoj odpovídající infrastruktury pro dobíjecí a plnicí stanice. To nám pomůže snížit energetickou náročnost, zlepšit ochranu přírody a splnit cíle v oblasti dekarbonizace.“
Nový plán navazuje na starší koncepce z roku 2015 a 2019 a nastavuje milníky pro další dekádu. Aktualizovaný plán přináší výhled do roku 2035, kdy se očekává výrazný nárůst vozidel na alternativní pohon. Stanovené cíle a plány pro rozvoj potřebné infrastruktury jsou rozděleny do milníků pro roky 2025, 2030 a 2035. Tyto milníky jsou navrženy tak, aby podpořily plynulý přechod k udržitelnější dopravě a zajistily splnění národních i mezinárodních cílů v oblasti dekarbonizace dopravy.
„Cílem aktualizace NAP CM je do roku 2025 zvýšit počet osobních elektrických vozidel na 50 tisíc a lehkých užitkových vozidel na 4 tisíce. Tento počet má dále růst do roku 2030 na 250 tisíc osobních a 20 tisíc lehkých užitkových vozidel, a do roku 2035 až na 1 milion osobních a 60 tisíc lehkých užitkových vozidel,“ říká vrchní ředitel sekce hospodářství Eduard Muřický. Kromě toho strategie podporuje budování rozsáhlé sítě dobíjecích a plnicích stanic pro elektrická a vodíková vozidla, včetně prioritní výstavby infrastruktury na hlavní síti TEN-T. „Tyto kroky jsou doplněny o fiskální a daňová opatření, jako jsou nižší zdanění firemních bezemisních vozidel nebo rychlejší daňové odpisy dobíjecích stanic a bezemisních vozidel,“ dodává vrchní ředitel Muřický.
Akční plán sám o sobě ale žádné daně nebo investiční záměry nemění, jde prakticky o vodítko pro jednotlivé státní úřady, které by podle něj měly v příštích letech postupovat. Jednotlivé kroky tak opět bude muset schvalovat vláda, popřípadě parlament.