Německo pravděpodobně nezvládne snížit emise v dopravě a budovách tak, jak odpovídá jeho závazku z evropských předpisů. Do roku 2030 pravděpodobně vyprodukuje o 150 milionů tun více CO2 (resp. srovnatelných skleníkových plynů), než by odpovídalo celoevropským pravidlům.
V rámci nich má Německo jako hospodářsky vyspělá země přísnější cíl, konkrétně závazek snížit emise do roku 2030 o 50 %. Vedle toho takové Bulharsko s nižším HDP má povinnost omezit emise jen o 10 %. Může se tedy stát, že chudší státy budou v dekarbonizaci úspěšnější, než se od nich požaduje. V takovém případě by od nich Německo mohlo vykoupit volné emisní povolenky a svoje pomalejší tempo jimi vykrýt. Otázka ale je, za jakou cenu.
Pomůžou povolenky od sousedů?
Pokud se Německu nepodaří emise snížit nebo sehnat potřebné povolenky, sankce za porušení unijního pravidla nebude malá: při překročení limitu o 150 milionů tun CO2 by se rovnala až 30 miliard EUR (přes 700 mld. Kč), minimálně ale 7,5 miliard EUR (180 mld. Kč).
O tom, zda se do roku 2030 podaří v dopravě a budovách snížit emise, do velké míry rozhodují kroky současné vlády. Úspory emisí jsou totiž v těchto sektorech podmíněné investicemi do moderní nízkoemisní infrastruktury, jejich plánování a realizace je záležitost několika let.