V Ostravě jezdí první elektroautobusy. Dopravní podnik Ostrava uvedl počátkem května do provozu 24 elektrických autobusů s průběžným dobíjením. Společně s nimi začala fungovat i nová nabíjecí stanice v Hranečníku ve Slezské Ostravě.
Autobusy Solaris jsou vybavené na průběžné dobíjení z rychlonabíjecích ramen, za jednu minutu se nabijí tak, že zvládnou ujet čtyři kilometry.
“Pokud spoj má průměrně rádius deset až dvacet kilometrů, v zásadě mu stačí několikaminutové nabíjení,” uvedl generální ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys. Podle něj je nasazení elektroautobusů v souladu s koncepcí postupného přechodu veřejné dopravy na bezemisní řešení.
Nové dieselové vozy už se prakticky nezapojují
Do konce roku by se podíl elektroautobusů v ostravských ulicích měl ještě zvýšit, po dokončení současné fáze by zhruba každý desátý autobus měl jezdit na elektrický pohon. Spolu s novými vozy přibudou i další tři nabíjecí stanice v centru města.
Dopravní podnik Ostrava měl počátkem roku 292 autobusů, z toho 227 na zemní plyn a 8 na elektřinu. Podle ředitele Moryse Ostrava už prakticky od loňského dubna nenasazuje do provozu nové dieselové autobusy. Nové elektrické modely by měly zvládnout obsloužit velkou část města, prioritně pak vyrazí do lokalit, ve kterých je v současnosti největší zátěž životního prostředí.
Výhodou elektrobusů je samozřejmě i fakt, že při jejich provozu nevznikají emise obvyklé u spalovacích motorů. Z hlediska přímého znečištění vzduchu jde primárně o oxidy dusíku, které se podílejí na vzniku přízemního ozonu a zhoršují tak kvalitu vzduchu především v horkých letních měsících.