Akumulační systémy a baterie budou nejspíš bezpečnější a jejich výrobci by také měli víc využívat recyklované suroviny z článků, které už dosloužily. Alespoň to je cílem nové úpravy standardů, která se chystá na celoevropské úrovni.
Nová pravidla by měla umožňovat snazší získávání druhotných surovin a recyklaci baterií a elektrických článků po celou dobu jejich životního cyklu. Cílem je nastavit přiměřenou rovnováhu mezi cenovou dostupností, energetickou účinností, šetrností k životnímu prostředí a bezpečností. O nových standardech teď jednají státy i samotní výrobci baterií, finální verzi by pak měla dojednávat Česká republika během svého předsednictví Radě EU.
Rodný list pomůže sledovat, z čeho baterie je a jaký byl její osud
V některých ohledech už je jasno. Baterie budou mít svůj “rodný list”, jehož součástí bude i záznam o uhlíkové stopě, a to již pravděpodobně od roku 2024. O dva roky později by již měly být vybavené štítkem, zařazujícím danou baterii do třídy dle uhlíkové stopy. Od roku 2027 se také bude muset uvádět obsah recyklovaného materiálu. Týká se to bude kovů používaných v bateriích – kobaltu, olova, lithia či niklu.
Důraz na udržitelnost celého životního cyklu baterií potvrzují i další nové standardy: požadavky na výkonnost a trvanlivost baterií, na nakládání s bateriemi na konci životnosti, rozšířená odpovědnost výrobce, sběr a přeprava odpadních baterií, jejich zpracování a recyklace, případně další využití.
Baterie z elektromobilů najdou druhý život v energetice
Významnou úlohu tak bude hrát i „druhý život baterie“, kdy budou například vysloužilé baterie z elektromobilů po poklesu své kapacity na 70 až 80 procent ještě několik let využívány ve stacionárních úložištích energie. „Toto řešení nejen pro ČR představily jako první u nás společnosti z řad členů asociace AKU-BAT CZ, rádi proto zájemcům poskytneme další informace,“ říká Jan Fousek z české organizace AKU-BAT, která sdružuje firmy se zaměřením na akumulaci energie.