Dekarbonizace

Česká krabička šetří tuny odpadu z restaurací. Teď zamíří do světa

Kolik odpadu zmizí, když si v restauracích budeme brát jídlo s sebou v bytelné krabičce místo jednorázového obalu? Tuhle otázku si před třemi lety položil Ondřej Širočka, toho času pracující v kanceláři IT firmy. Výsledkem je REkrabička, úspěšná česká firma, která šetří desítky tun odpadu a chce prorazit i v zahraničí.

REkrabičku jste mohli potkat v jedné z více než 700 restaurací nebo jídelen, a to hlavně v posledním roce. Popularitu získala v době dlouhého lockdownu a výdejních okének, z gastroprovozu ale rozhodně nezmizela ani poté. “Aktuálně se použije okolo 140 000 REkrabiček měsíčně. Máme zkušenost, že obliba roste s dlouhodobým používáním. Spolupracujeme s podniky, které vydají třeba 80 % jídel s sebou v REkrabičce. Může to být klidně i 100 %, pokud se rozhodly, že jednorázové obaly vyřadí úplně,” říká Ondřej Širočka, podnikatel a ideový autor celého projektu.

PUSŤTE SI CELÝ DÍL na Apple podcastechSpotifyPodcastech Google nebo Anchoru.

 

Za celou dobu, co se REkrabička používá, už ušetřila asi 35 tun odpadu z restaurací. Tolik by ho jinak vzniklo, kdyby se jídla prodala v jednorázových obalech. “Měsíčně dokážeme snížit odpad z jednorázových obalů o 4,5 tuny, chtěli bychom se dostat někam na 18 tun. Takže na čtyřnásobek,” počítá Ondřej Širočka, původní profesí ajťák z Ostravy.

 

“Ekologie je něco, čím bychom se měli všichni zabývat. Planetu máme jenom jednu a pokud existuje něco, co já sám můžu zlepšit, tak do toho prostě jdu.”

– Ondřej Širočka, zakladatel REkrabičky

 

K nápadu na REkrabičku ho přivedla právě zkušenost z velké kanceláře, kam se běžně dováží obědy s sebou. A kde jsou také v oblibě různé předplacené služby, díky které dostanete pětkrát či šestkrát v týdnu teplé jídlo a nemusíte si lámat hlavu s vařením.

Inspirovaly mě krabičkové diety. Když jsem viděl, kolik se denně hromadí odpadu v koši, začal jsem přemýšlet, jak by se to dalo vyřešit,” vypráví majitel úspěšné české firmy, která vyrostla během tří let a aktuálně se chystá expandovat na Slovensko či do Polska.

 

Můžete si vybrat

REkrabička funguje na principu zálohy. “Zákazník přijde do partnerského podniku a má na výběr, jestli chce jídlo s sebou do jednorázového obalu, nebo právě do rekrabičky. Pokud se rozhodne pro náš obal, zaplatí za něj zálohu. To je dnes 80 Kč na krabičku a 50 Kč na kelímek.

Krabičku nebo kelímek pak může vrátit v jakémkoliv dalším partnerském podniku, nejen v tom, odkud si je původně vyzvedl. Zálohu mu při vracení vyplatí zpátky, nebo se může třeba rozhodnout, že si s sebou odnese něco dalšího. Následně se obal v restauraci umyje a vrací se do oběhu,” popisuje celý cyklus Ondřej Širočka.

 

Speciální design vzal v potaz to, co restaurace i zákazníci řeší

Krabičky a kelímky pro objednávky jídla s sebou jsou přitom speciálně vyvinuté, aby dobře těsnily, snadno se umývaly a vešly se hladce do termoboxů. S jejich designem pomohla i technologie strojového učení. Celá výroba REkrabiček se odehrává v jihomoravském regionu, převážně v Brně.

Aktuálně připravujeme speciální materiál, zaměřujeme se hlavně na odolnost a výdrž. Dnes většina obalů na výdrž nedbá, chápe se to jako domácí potřeby, které prostě opotřebujete a koupíte si nový,” ukazuje Ondřej Šimečka cestu, kudy se bude vratná krabička dál ubírat.

 

Čím víc jich je v oběhu, tím méně se jich musí vyrobit

A zdá se, že má velký prostor pro růst. REkrabička se totiž “trefila” do toho, co restaurace zajímá. “Viděli jsme, že spousta podniků ten problém vnímá a chce ho řešit. V praxi musely nakupovat kvanta obalů, vyhazovat je. Určitě nám pomohlo, že už to restauracím není jedno,” vysvětluje Ondřej Šimečka a zdůrazňuje, že vratné řešení má výhody i pro zákazníky restaurací. “Jídlo vám déle vydrží teplé, jinak chutná, nevyteče vám třeba, jako se to občas stane u těch tradičních polystyrenových boxů.

Znovupoužitelný obal bude podle něj mít vždycky výhodu před jakýmkoliv jednorázovým obalem, i kdyby byl vyrobený z něčeho, co se dá maximálně snadno odbourat. Pořád totiž pro výrobu jednorázových obalů bude potřeba nějaká energie a nějaké vstupní suroviny. Odolná, vratná a omyvatelná krabička bude v tomto ohledu vždycky úspornější. Aktuálně vydrží jedna REkrabička asi 200 použití, následně se dá recyklovat.

Jak se začínajícímu podnikateli podařilo uspět na trhu, se kterým neměl žádné předchozí zkušenosti? Kde najdete REkrabičku v Česku a u koho ji hledat při návštěvě Německa? Kde se vzal REkelímek a jaká je šance, že se s REobaly potkáme třeba v supermarketech či drogeriích? Dozvíte se v nové epizodě našeho podcastu.

 

CHCETE DOSTÁVAT nové díly, články a přehledy do mailu? Napište se do našeho newsletteru a nic vám neuteče.

Energie bez emisí

Podcast projektu Energie bez emisí přináší rozhovory s výraznými a inspirativními osobnostmi a odborníky ze světa bezemisní energetiky, obnovitelných zdrojů i nových technologií. Pustit si nás můžete na Apple podcastechSpotifyYouTubePodcastech Google a Anchoru.

Novinky v oboru