V Česku roste zájem o inovativní řešení, poptávka zákazníků nebo firem se ale často nepotkává s tím, co autoři novinek zamýšlejí uvést na trh. Tomu má pomoct takzvaná validace, tedy včasné ověření byznysového potenciálu inovací. Pro mladé týmy bude nově validace dostupnější díky programu Start it @UNI, který daly dohromady vysoké školy a ČSOB.
Z průzkumu ČSOB v rámci projektu Index inovací vyplývá, že asi 94 % lidí vnímá inovace vstřícně, v praxi jich je ale nedostatek. Výrazně to platí třeba o digitalizaci nebo oblastech, ve kterých by novinky umožnily snížit emisní zátěž či lépe reagovat na změnu klimatu.
Firmy v současnosti nejčastěji hledají inovace, které by jim pomohly k energetickým úsporám. Tady je z čeho vybírat, v oblasti výroby, skladování nebo digitálních systémů pro řízení výroby a spotřeby energie už existují na trhu různorodé nástroje. Horší je to v případě, kdy firma potřebuje řešení na míru a hodilo by se jí třeba adaptovat start-upový produkt, který zatím stojí mimo trh. Zde se nabídka a poptávka potkávají složitěji.
V Česku nejsou nástroje, jak ověřit byznysový potenciál
U inovací totiž platí, že od nápadu k široké aplikaci vede často dlouhá a složitá cesta. V Česku je častou chybou právě špatný odhad poptávky po konkrétním inovativním produktu. „Přes 90 procent startupů obvykle nepřežije a nejčastějším důvodem (42 %) bývá nedostatek koupěschopné poptávky na trhu, což lze v mnoha případech včas zjistit. Dalším častým důvodem (19 %) je pak nesprávný tým,“ uvádí Zuzana Paulovics, lídryně programu Start it @ČSOB.
Petr Vítek, investor a spolu-zakladatel Tilia Impact Ventures, pak z vlastní zkušenosti doplňuje, že právě tým je často důležitější než úspěch prvního inovativního projektu. “Tým je z pohledu investora zásadní, protože rozhoduje o důvěryhodnosti. Platí, že investice jdou do poctivosti,” komentoval rozhodující faktory pro úspěch inovativních projektů. Podle něj není kritériem úspěchu to, že hned první novinka uspěje, ale právě schopnost týmu reagovat na dosavadní zkušenosti a produkt zdokonalovat a měnit.
Mladým týmům pomůže projekt zaměřený na validaci
Propojit potřeby firem či zájem spotřebitelů s tím, kam míří ambice vývojářů inovací, může pomoct takzvaná validace. Jednoduše řečeno jde o předběžné ověření poptávky, které mohou startupisté udělat ještě předtím, než investují čas a finanční prostředky do vývoje samotného produktu. Na základě validace taky mohou změnit jeho design nebo funkce.
Právě s ověřením byznysového potenciálu má nově pomáhat projekt Start it @UNI, který letos spouští ČSOB ve spolupráci s českými univerzitami. Mladé inovační týmy díky němu můžou zjistit, do jaké míry se jejich nápady potkávají s tím, o co by byl na trhu zájem.
„Česká ekonomika musí projít zásadní proměnou – musí být mnohem více inovativní a produktivní s větším podílem výroby a služeb s vyšší přidanou hodnotou. Právě startupy mají velký inovační potenciál, který ale bez expertní pomoci častokrát přichází vniveč. Proto přicházíme s projektem Start it @UNI, kterým chceme pomáhat začínajícím neotřelým nápadům nejen k rozjezdu, ale hlavně k prosazení se na trhu,“ říká Michaela Bauer, členka představenstva ČSOB zodpovědná za digitalizaci a inovace.
ČSOB už má s podporou startupů velké zkušenosti, speciálně pak v případě inovací zaměřených na udržitelné technologie nebo dekarbonizaci. Jejich akcelerátorem prošel třeba projekt zaměřený na regenerativní zemědělství, které pomáhá ukládat CO2 do půdy přirozenou cestou, nebo efektivní způsob měření uhlíkové stopy a jejího snižování. Během čtyř let prošlo programem Start it @ČSOB už 63 startupů, přičemž o účast usilovaly na čtyři stovky projektů.
O podpoře udržitelných startupů máme podcast, připomeňte si celý rozhovor:
Do nového projektu Start it @UNI se zapojí třeba Vysoká škola ekonomická v Praze nebo Česká zemědělská univerzita v Praze.Pilířem programu Start it @UNI budou tzv. Validation Camps, které se uskuteční hned ve třech univerzitních městech. Studenti si na nich budou moci sestavit životaschopný tým a zjistí, jak ověřit skutečný byznysový potenciál svých nápadů. První Validation Camp se uskuteční už na konci listopadu v Praze. Další je plánován na únor v Brně.
ČSOB vkládá do projektu i finanční injekci v podobě tzv. Validation Money. Ty mohou získat studenti z celé České republiky a využít je na zmapování poptávky po svém nápadu. K dispozici jim budou i zkušení mentoři v rámci vzdělávacích akcí, které Start it @ČSOB pořádá.