V roce 2021 vstoupil na trh první elektromobil s dojezdem přes 800 km na jedno nabití. Dream Edition od americké automobilky Lucid Motors předznamenal, kudy se bude vývoj elektromobility ubírat v roce 2022.
Čeká nás vysoká konkurence mezi americkými a čínskými výrobci, snaha evropských automobilek o to, aby si udržely místo na trhu s moderními vozy, stále viditelnější zapojení digitálních technologií i snaha o létající auto.
Úspěšné čínské modely a ambice Tesly
V loňském roce se na evropském trhu úspěšně zabydlely čínské automobilky. Na konci září se v Norsku začala prodávat značka NIO, zákazníky tu získaly i značky Aiways, BYD, Dongfeng Motor, Great Wall Motor nebo SAIC Motor. Americká Tesla souběžně ohlásila, že usiluje o to, aby se nový model Tesla Y stal nejprodávanějším autem světa. Volkswagen, doposud jeden z největších výrobců automobilů na světě, nechce přijít o své místo na trhu. S tím souvisí zamýšlená stavba gigafactory a dalších provozů pro výrobu nových elektrických modelů, stejně jako rozhodnutí, že do roku 2030 bude polovina produkce automobilky spočívat právě v elektromobilech. Cílem Volkswagenu je do roku 2025 překonat Teslu a stát se největším výrobcem elektrických aut na světě.
Jak se mění mobilita v souvislosti s novými technologiemi a proč doba nenahrává autům na konvenční pohon? Poslechněte si v rozhovoru s Romanem Meliškou, expertem na čistou mobilitu.
Levnější a dostupnější modely
Už během roku 2021 přišly automobilky na celém světě s nabídkou nových elektrických modelů, jejichž cena se přibližuje dnešním očekáváním zákazníků. Nový Volkswagen ID.3 Pro je možné v Německu pořídit pod 700 000 Kč, Fiat 500e za méně než 500 000 Kč, za obdobné ceny je seženou spotřebitelé třeba na britském trhu. Nižší cena je částečně ovlivněná státní podporou, ale i tím, že o elektromobil stojí stále víc řidičů a trh s elektromobily tak roste.
V Česku je stále nejlevnějším modelem Dacia Spring (od 449 900 Kč). Škoda Auto sice ohlásila, že na trhu uvede elektrickou obdobu modelu Kodiaq, která by měla Dacii cenově konkurovat, na uvedení na trh si ale počkáme až do roku 2024. S cenami alespoň pro část tuzemských spotřebitelů by ale mohla pomoct nová vládní podpora, na které pracuje Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Jak jsou na tom dnešní elektromobily s výkonem, vybavením a technologiemi? A jak vypadala letní elektrojízda do Chorvatska a zpátky? Pusťte si rozhovor s Martinem Pultznerem z portálu fdrive.cz.
Veřejné, rychlé a chytré nabíječky
Zatímco první generace elektromobilstů dobíjela své vozy z domova, nastupující generace budou víc využívat sítě veřejných nabíjecích stanic a bodů. Ve středu pozornosti jsou proto technologie, s jejichž pomocí by dobíjení bylo ještě rychlejší a hlavně efektivnější. S tím souvisí optimalizace spotřeby a alokace energie. “Chytré” nabíječky umějí vozům ve svém okolí například signalizovat, kdy je odběr elektřiny nízký a její cena tedy levná.
Jak změní digitalizace energetiku? Pusťte si náš rozhovor se Stanislavem Chválou z Nano Energies.
Autonomní taxíky
Osobní doprava se během koronavirové pandemie stala globálně nejpopulárnějším způsobem, jak se bezpečně přepravovat. Vedle toho ale pokračuje i trend sdílené mobility, a to především ve městech, všímá si analýza společnosti McKinsey. V tomhle směru se v roce 2022 bude pozornost točit okolo takzvaných “robotaxi”, automaticky řízených elektrovozidel, které si člověk může zavolat na počkání.
Taková služba už dnes existuje v Šanghaji, kde ji provozuje společnost AutoX ve spolupráci s digitálním gigantem Alibaba. AutoX se zaměřuje právě na provoz autonomních vozidel a její šanghajský pilot je jedním z příkladů reálného testování autonomní mobility v praxi. Výsledky takových pilotů předznamenají, jestli nás v roce 2022 čeká jejich rychlé šíření, nebo naopak další fáze zkoušek.
Autonomní mobilita přitom s elektromobilitou úzce souvisí. Elektromobil je z podstaty věci vlastně počítač, umí zpracovávat data, díky čemuž se může bezpečně navigovat a vyhodnocovat dopravní situaci v reálném čase.
Digitalizace a využití velkých dat proměňuje nejen dopravu a průmysl. Český startup dokáže s využitím satelitních dat pomoct třeba zemědělcům s efektivní sklizní. Víc se o tom dozvíte v rozhovoru s Vojtěchem Malinou z Clever Farm.
Elektrická letadla
Zatímco v automobilovém průmyslu je trend digitalizace a přechodu na elektromobilitu jasný, u letecké dopravy se zatím hledá optimální model. Technologicky je to ale oblast, ve které se v roce 2022 očekává významný pokrok. Představuje totiž zajímavé řešení zejména ve velkých městech, a s pokračujícími investicemi do nových technologií i jejich vlastním zdokonalováním se stává i ekonomicky udržitelnou variantou. Takzvanou pokročilou leteckou mobilitou (advanced air mobility, AAM) se zabývají jak letecké společnosti (německý Volocopter), tak automobilky (Hyundai). Její nástup do praxe se očekává v nejbližších 3-5 letech.
I v Česku se vyvíjejí malá letadla na alternativní pohon. Poslechněte si víc v rozhovoru s Michalem Illichem, který na jednom takovém pracuje.