Inovace v energetice

Ústecký kraj vybuduje vodíkovou plnicí stanici a nasadí vodíkové autobusy

K využívání vodíku coby čistého zdroje energie se zavázala také Česká republika. Loni společně s dalšími dvaadvaceti zeměmi EU podepsala Manifest pro rozvoj evropského hodnotového řetězce vodíkových technologií a systémů a aktualizovala Národní akční plán čisté mobility. Podle něj má v roce 2030 v Česku jezdit na vodík až 50 tisíc osobních automobilů a 870 autobusů. Zároveň by mělo být vybudováno 80 vodíkových tankovacích stanic.

„Ještě letos vzniknou tři veřejné plnicí stanice vodíku, umístěné v Praze, Litvínově a Brně, přičmež v přípravě je výstavba dalších sedmi. Věřím, že v budoucnu budou zásobovány i nízkoemisním vodíkem,“ uvedl Aleš Doucek, předseda představenstva České vodíkové technologické platformy.

Velmi aktivní je v tomto odvětví Ústecký kraj, který se jako první region v České republice zapojil do evropského partnerství „Hydrogen Valleys“ („Vodíková údolí“), které podporuje rozvoj inovačních vodíkových ekosystémů. Kraj byl oficiálně zařazen do partnerství vodíkových údolí letos na konci února.

„Účast v partnerství může Ústeckému kraji hodně pomoci například při realizaci a financování projektů spjatých s vodíkovou tematikou, kterých je v současnosti v regionu evidováno kolem tří desítek,“ sdělil hejtman Ústeckého kraje Jan Schiller (ANO).

Přímo v Ústí nad Labem se má v první fázi vybudovat vodíková plnicí stanice. Její stavba by měla být dokončena v roce 2022. Následovat by pak mělo pořízení vodíkových autobusů, které nahradí vozidla na naftu. Dotační tituly na pořízení vodíkových autobusů budou vypsány zřejmě ve druhém pololetí letošního roku, tamní dopravní podnik by si jich měl pořídit až patnáct.

Vodíková plnicí stanice Dopravního podniku města Ústí nad Labem vznikne přímo v areálu Spolchemie. Je koncipovaná jako veřejná, takže bude 24 hodin denně volně přístupná i pro vodíkové autobusy jiných dopravců nebo osobní automobily na vodík. Spolek pro chemickou a hutní výrobu používá na výrobu chloru a hydroxidů membránovou elektrolýzu. Jako odpadní látka vzniká právě vodík. A s vodíkovými autobusy počítá rovněž Moravskoslezský kraj. Chce, aby jezdily od roku 2023 na Havířovsku.

„Vodíková mobilita je budoucnost. Nejen proto, že vodíkový pohon je čistý – z výfuku kape pouze voda, ale i samotná výroba tohoto paliva může být naprosto čistá. Zároveň vytvoříme nové, progresivní a inovativní průmyslové odvětví, kde najde práci spousta lidí a které pomůže kraji v budoucnu fungovat bez spalování uhlí,“ uvedl hejtmanův náměstek pro průmysl, energetiku a chytrý region Jakub Unucka (ODS).

Dodal, že kraj chce, aby v něm jezdily na vodík nejen autobusy, ale rovněž vlaky, které by se v ideálním případě také v Ostravě vyráběly.

Novinky v oboru