Výhody elektrifikovaných železničních tratí jsou nezpochybnitelné, a proto se na jejich rozšiřování pracuje nejen v Česku, ale po celé Evropě. Více než polovina evropských železnic je již připravena na elektrické lokomotivy. Česká republika však za evropským průměrem zaostává, elektrifikovanou má pouze zhruba třetinu tratí. Má ale velké plány, jak zbytek Evropy dohnat. Do roku 2040 chce elektrifikovat všechny tratě a zařadit se tak po bok Švýcarska, jediného evropského státu s plně elektrifikovanou železnicí.
Ekologičtější provoz je jedním z největších lákadel elektrických vlaků. Lokomotivy, které nemají těžké naftové motory a nemusí si na cestu vozit své vlastní palivo, jsou mnohem lehčí než dieselové vlaky. Dokážou tedy jezdit rychleji, mají vyšší zrychlení, jsou tišší a levnější na provoz. Navíc jsou výrazně šetrnější k životnímu prostředí.
Velkou výhodou je i vyšší bezpečnost. Systém ETCS, který umí včas zastavit protijedoucí vlaky, totiž patří již do běžné výbavy moderních elektrických vlaků. Ty starší jsou lépe připraveny na jeho doplnění. Je tak jednodušší a levnější vybavit ETCS starší elektrický vlak než například dieselového “Brejlovce” ze 70. let, kdy hodnota nově zabudovaného systému (kolem 10 mil. korun) přesahuje zůstatkovou cenu vlaku.
Za 20 let dohnat Švýcary
První vlaky v Česku začaly jezdit roce 1827 na trati České Budějovice – Linec. O 101 let později, v roce 1928, se podařilo elektrizovat pražský železniční uzel. Pak se však elektrifikace v českých zemích začala zpomalovat a dnes jsme na chvostu Evropy. Daleko před námi je Polsko i Slovensko a předehnalo nás i Rumunsko. V nedohlednu jsou Černá Hora, Lucembursko i plně elektrifikovaní Švýcaři.
V současnosti je u nás v provozu zhruba 9 000 kilometrů železničních tratí, každý obyvatel republiky má tedy necelý metr provozuschopných kolejí. Zhruba třetina z nich je přitom plně elektrifikovaná a na každého tak vychází necelých třicet centimetrů elektrifikovaných tratí. To se má však během několika příštích let změnit.
V prvním kroku totiž chce Správa železnic elektrifikovat polovinu železniční sítě, tedy přibližně 1 500 kilometrů. Z toho je již 564 kilometrů trati ve fázi projektových příprav a další části prochází studijním prověřováním. Zbývající polovinu pak chce Správa zapojit do sítě do roku 2040. Průběžně se však bude muset v rámci elektrifikace nejen upravovat infrastruktura, ale pro velkou část tratí se budou muset nakoupit i nová vozidla.