Obnovitelné zdroje

Velké loděnice se připravují na vodíkový trend

Chystají tak minimálně tři pilotní projekty lodí schopných přepravovat vodík v kapalném skupenství. To vyžaduje udržení teploty -253 °C, což je ještě téměř o 100 °C méně než LNG. Budou tak potřeba nové materiály, technologie i způsoby izolace. Japonská Kawasaki už postavila prototyp takové lodě a v následujících měsících chystá první zkušební plavbu z Austrálie do Japonska.

Do poloviny dekády pak chce mít k dispozici tanker v komerční velikosti a kolem roku 2030 pak konečný komerční produkt. Vznikají však i projekty, kde by se vodík transportoval v plynném skupenství, což má výhodu v menších nárocích na teplotu a nevýhodu v menším (zhruba jen třetinovém) transportovaném objemu. Podobná výzva už před loďařským průmyslem stála před nástupem LNG a vývoj trval desítky let. Nyní je však údajně sektor flexibilnější a transformace by tak měla být rychlejší. Loděnice vidí nový segment trhu s velkým potenciálem a nechtějí si nechat “ujet vlak”.

Novinky v oboru