Německá automobilka Volkswagen založí spolu s belgickou společností Umicore podnik na výrobu bateriových součástí. Využívat chce především recyklované materiály, samotné zpracování chce realizovat v Evropě. Plánuje vyrobit prekurzory a katodové materiály pro 160 GWh kapacity baterií. To postačí pro 2,2 milionu vozidel.
Investice ve výši 74 miliard korun (3 mld. EUR) plánuje do nového závodu Volkswagen vynaložit v nejbližších čtyřech letech. Do roku 2026 má nový podnik začít vyrábět materiál pro bateriovou kapacitu 40 GWh, jako první se otevře výroba v německém městě Salzgitter. Dál by se měla rozšířit právě výroba v závodech belgické společnosti Umicore, pravděpodobně v polském městě Nysa.
Belgická Umicore má rozsáhlé zkušenosti s recyklací materiálů a už dnes patří mezi největší výrobce materiálu pro výrobu baterií. Právě recyklace surovin je dominantní strategií řady velkých hráčů v automobilovém průmyslu, jak si do budoucna zajistit přísun vzácných kovů a dalších materiálů potřebných pro výrobu velkých autobaterií.
Bateriový průmysl v Evropě poroste
Primární zdroj vzácných surovin, jako kobalt, nikl, mangan nebo lithium, bude nadále mimo evropské území. Co jednou ale vstoupí do evropské spotřeby, mělo by v ní do budoucna sloužit mnohem déle. Tomu odpovídají ambiciózní plány v oblasti využití recyklovaného materiálu nejen na straně Volkswagenu, ale i dalších automobilek. Samotný Volkswagen plánuje do roku 2030 postavit v Evropě šest továren na baterie o celkové kapacitě 240 GWh.
Kromě snížení závislosti na dodavatelích primárního materiálu tím automobilky reagují i na špatné zkušenosti a rozpad dodavatelských řetězců v době koronavirové pandemie, kdy se výrazně prodloužily dodací lhůty na řadu výrobních komponent. Větší využití recyklovaných surovin totiž znamená, že samotná výroba klíčových komponent může fungovat buď přímo v Evropě, nebo alespoň v územně bližších státech. Snižují se tím náklady na dopravu i další rizika, včetně dopadů geopolitických událostí, na které průmysl nemá přímo vliv.
Odvětví výroby baterií se v Evropě teprve rozvíjí. Jak uvedla agentura Reuters, využití recyklovaných surovin sice řeší problémy spojené s těžbou, i tak ale rozvoj recyklačních kapacit bude zřejmě vyžadovat změnu pravidel na evropské i regionální úrovni. Pro rozvoj nového dodavatelského řetězce založeného na recyklaci bude totiž klíčové, aby se k automobilkám dostal bateriový a další elektroodpad vhodný k dalšímu zpracování. Ten přitom v současnosti dominantně končí na skládkách.