Elektromobilita

Automobilky plánují využívat energii získanou stoprocentně z obnovitelných zdrojů

Na budovách v areálu mladoboleslavské Škody Auto vznikne největší střešní fotovoltaická elektrárna v Česku. Vybudováním a provozem elektrárny pověří závod energetickou firmu ČEZ ESCO ze skupiny ČEZ, za koordinaci projektu ponese odpovědnost společnost Ško-Energo. Cena se podle odhadů vyšplhá na stovky milionů korun.

Stavba elektrárny začne letos v létě, na podzim dojde k připojení k přenosové soustavě. Elektrárna bude mít téměř 6 tisíc solárních modulů, jejichž celkový výkon bude činit 2,3 MW a výroba elektřiny přesáhne 2,2 tisíce MWh ročně. Použity budou moduly nejnovější generace, které disponují více než dvojnásobnou kapacitou proti běžným solárním článkům. Dosavadní největší střešní fotovoltaické elektrárny v Česku mají přitom výkon kolem 1 MW.

„Jako automobilka působící po celém světě bereme svou klimatickou a environmentální odpovědnost velmi vážně a v rámci naší strategie GreenFuture realizujeme dlouhodobě účinná opatření. Například tak urychlujeme vývoj energeticky efektivních a bezemisních vozů a v rámci celé naší výroby vozů a komponentů přecházíme na bezuhlíkové zdroje energie,“ uvedl Thomas Schäfer, předseda představenstva společnosti Škoda Auto.

Škoda Auto využívá solární panely

Už nyní přitom část elektřiny ve Škodě Auto pochází z fotovoltaické elektrárny. Na konci roku 2020 uvedla automobilka do provozu na střechách svého Servisního centra v Kosmonosech solární panely. Zabírají více než 2,2 tisíc metrů čtverečních a ročně dodají přes 450 MWh zeleného proudu. Automobilka bude vedle těchto fotovoltaických modulů na střechách získávat elektřinu také z nově zbudovaného solárního Carportu.

„S novou fotovoltaickou elektrárnou pokryjeme čtvrtinu spotřeby elektřiny našeho Servisního a tréninkového centra v Kosmonosech energií získanou klimaticky neutrálním způsobem. Sluneční energii je možno ukládat do baterií o výkonu 570 KWh, odkud je možné ji kdykoli odebírat například k nabíjení baterií vozů s elektrickým pohonem,“ sdělil Stanislav Pekař, vedoucí After Sales společnosti Škoda Auto.

Automobilka opět spolupracovala se společností ČEZ ESCO. „Vlastní výroba ekologické energie v průmyslových podnicích je globálním i evropským trendem, který se čím dál víc dostává i do České republiky. Progresivní společnosti jako Škoda Auto se o CO2 neutrální řešení více a více zajímají a s vlastní fotovoltaickou elektrárnou mají jistotu, že jejich podnik využívá skutečně čistou elektřinu. Pro výstavbu fotovoltaických elektráren lze využít prakticky jakoukoliv střechu, která míří na jih, východ, nebo západ,“ řekl Vlastimil Vyskočáni, obchodní ředitel ČEZ ESCO.

Škoda Auto má ale ještě ambicióznější plán. Firma oznámila, že od druhé poloviny tohoto desetiletí bude energie potřebná pro výrobu vozů a komponentů ve výrobních závodech v Česku pocházet kompletně z obnovitelných zdrojů.

Volkswagen, Toyota i Ford plánují udržitelnější produkci

Se svým ekologickým programem pokračuje rovněž mateřská společnost Volkswagen. Do roku 2025 by měly být automobily a další komponenty vyráběny způsobem, který pro environmentální program Think Blue.Factory sníží vliv celkového dopadu na životní prostředí oproti referenčnímu roku 2010 o 45 % . „Do roku 2018 jsme dosáhli cíle snížení zátěže životního prostředí o 25 %. Nyní hledáme způsob, jak optimalizovat zdroje ve všech našich výrobních lokalitách a máme v plánu do roku 2025 zredukovat zátěž o dalších 20 %,“ oznámila před časem automobilka.

S programem Think Blue.Factory Volkswagen odstartoval první program pro udržitelnou produkci. Zavedeny byly tisíce vylepšení pro produkci emisí a efektivnější využití zdrojů obecně. Na stoprocentní využití obnovitelných zdrojů přešlo už několik provozů. Uplatňovaný přístup Volkswagenu je založen na myšlence, kdy si jednotlivé výrobní závody vzájemně předávají informace o zavedení úspěšných opatření.

I další světové automobilky prezentují své ekologické závazky. „Jsme na dobré cestě k tomu, aby Ford do roku 2035 zásoboval všechny své výrobní závody stoprocentně obnovitelnou energií z místních zdrojů s cílem dosáhnout do roku 2050 úplné uhlíkové neutrality,“ sdělil například Ford.

Japonská Toyota zase tvrdí, že každý detail svých projektů a návrhů pečlivě analyzuje, aby zajistila co nejnižší dopad na životní prostředí. Automobilce se podařilo od roku 2001 snížit průměrnou spotřebu energie potřebné na výrobu jednoho vozu o bezmála 40 %, čímž podle svého vyjádření dosáhla nejnižší spotřeby ze všech sériových výrobců automobilů v Evropě. A v ozeleňování výroby hodlá aktuálně největší světový výrobce vozidel pokračovat.

Polestar má ambiciózní plány

Komplexně klimaticky neutrální během celého výrobního procesu by se chtěla stát značka Polestar, odnož automobilky Volvo zaměřená na prémiové a výkonné elektrické vozy. Skutečně klimaticky neutrální automobily chce vyrábět od roku 2030. „Jsme električtí, takže nemusíme řešit toxické emise produkované spalovacími motory. Jenže to neznamená, že je naše práce hotová,“ uvedla představitelka firmy Fredrika Klarén. „Nyní budeme pracovat na odstranění všech emisí pocházejících z výroby našich vozidel.“

Automobilka připomněla, že některé firmy kompenzují své emise výsadbou stromů nebo nákupem emisních povolenek. Polestar ale má údajně ambicióznější a unikátnější plán. Jaký? „To oznámíme až v momentě, kdy si budeme stoprocentně jistí, že jej dokážeme uskutečnit,“ sdělila automobilka začátkem dubna.

Spotřebitelé jsou obrovskou hnací silou k přechodu k udržitelné ekonomice. Musí jim být ale poskytnuty správné nástroje, aby mohli učinit informovaná a etická rozhodnutí. To činí věci jasnými. Dnes opouští Polestar 2 brány závodu s uhlíkovou stopou. V roce 2030 chceme představit vůz, u kterého tomu tak nebude,“ dodal na závěr CEO značky Thomas Ingenlath.

Novinky v oboru