Elektromobilita

Za dynamickým růstem segmentu elektrokol stojí i dopady pandemie

Prodeje elektrokol celosvětově rostou 5x rychleji než prodeje elektromobilů. A to i bez dotací. Za dynamickým růstem tohoto segmentu elektromobility stojí rozšíření elektrokol coby dopravního prostředku, a nikoliv jen zábavy, nízká pořizovací cena oproti ceně elektromobilu a také fakt, že vlivem koronavirové pandemie došlo k výpadku dodávek součástek potřebných pro samotnou výrobu.

Popularita elektrokol v kombinaci s chybějícími součástkami a panikou z potenciálního nedostatku jízdních kol i elektrokol přiměla lidi k nákupu netypicky již v prvních měsících roku, což je jindy období s nízkými prodeji. Roli hraje počasí a vyčkávání zákazníků na teplejší a slunné dny.

„V roce 2020 jsme vyrostli vůči roku 2019 o více než 70 %. A prvních třech měsících letošního roku naše prodeje narostly dokonce o 200 %. Nárůst prodejů a nedostatek dílů jsou aktuálně tak veliké, že se na některé zákazníky nemusí letos vůbec dostat,“ komentuje situaci Jakub Ditrich, generální ředitel společnosti ekolo.cz.

Ditrich dodává, že právě proto celý průmysl investuje do součástkových základen mimo Čínu, která dosud sloužila jako hlavní zásobovatel. Dojde tak k částečné diverzifikaci zdrojů.

Spousta zemí jde trendu elektrokol velmi výrazně naproti. Objevují se například nabídky na podporu typu šrotovného, ke kterému už v EU přistoupily tři státy – v Lotyšsku, Finsku a Francii je možné získat až 2 500 eur za likvidaci auta a nákupu elektrokola (nebo nízkoemisního auta či jízdenky na MHD). U nás však žádná podpora neexistuje. ČR jako jediná země EU nemá ve svém Národním plánu obnovy peníze na výstavbu oddělených cyklostezek.

V Česku je přitom cyklistika sportem číslo jedna. Zároveň máme druhou nejhustší síť značených cyklotras v Evropě. Ukazuje se, že by lidé rádi používali elektrokola v dopravě, ale odrazuje je stav naší infrastruktury. Infrastruktura pro denní dopravu na kole je v Česku jedna z nejhorších v EU. Počet oddělených cyklostezek je stále příliš nízký a cyklisté se tak často setkávají s klasickým silničním provozem. Pro většinu lidí je tak jízda na kole po městě neakceptovatelné riziko

Novinky v oboru