Inovace v energetice

Energie ve firmách: jak na cenově dostupné a nízkoemisní řešení?

Dostupná energie je pro firmy klíčová, stále větší roli ale hraje i její udržitelnost. Jaké možnosti mají firmy, když chtějí zajistit čistou energii za dostupné ceny? O tom si povídáme s Martinem Kročilem, ředitelem pro komoditu ve společnosti ČEZ ESCO, v druhém dílu dvouepizody našeho podcastu.

První část rozhovoru najdete shrnutou v tomto článku. V této, druhé, části se mimo jiné dozvíte:

  • kdy se firmám vyplatí energetický manažer
  • jak fungují postupné nákupy energií
  • zda a kdy se vyplatí fixace cen
  • co jsou to PPAs a jak se k nim dostat.

 

V čem všem se liší poptávka velké firmy, třeba výrobní, od řekněme laboratoře? “Laboratoř bude malý zákazník, který má velmi predikovatelnou spotřebu, navíc podíl energie na jeho celkových nákladech nebude tak velký. Nebude tomu věnovat takovou pozornost, jako třeba firma, která je energeticky vysoce náročná, kde podíl nákladů na elektřinu a plyn může být i 30-40 %. Takovéto firmy mají už většinou svůj interní tým, který o cenách vyjednává,” vysvětluje Martin Kročil, ředitel pro komoditu ČEZ ESCO, proč je zejména pro průmyslové firmy cena energií naprosto zásadní. 

Právě takové firmy inklinují k postupným nákupům a často se také orientují na spotovém trhu, což pro ně může být výhodné. “Zmíněná laboratoř oproti tomu bude inklinovat k fixní smlouvě za jasnou cenu,” popisuje Martin Kročil.

Naopak se už spíš neliší doba, na jakou uzavírají smlouvy malé a velké firmy. Roční smlouvy jsou spíš na ústupu, běžné jsou dvou- a víceleté kontrakty. “Pak jsou tu velké firmy, které naskočily na postupné nákupy, a tam je základní podmínkou nákup s předstihem. To znamená, pokud chcete zajistit elektřinu na rok 2026, tak chcete smlouvu dva roky předem, abyste měl nejméně celý rok 2025 na realizaci jednotlivých tranší, kterými si elektřinu zajistíte. Velcí zákazníci dnes běžně uzavírají smlouvy na tři, nebo i na čtyři roky dopředu.

PUSŤTE SI CELÝ DÍL na Spotify.

Vyplatí se tedy firmám fixovat cenu energií dopředu? “Já myslím, že čas ukázal, že je nejlepší nějaká kombinace. Jako obchodníci se maximálně snažíme být našim zákazníkům partnerem, ne jen prodavačem komodity, k prodeji se u nás váže i jakési poradenství, třeba i ohledně toho, kdy nakupovat a kdy nákup trochu pozdržet,” říká Martin Kročil z ČEZ ESCO.

S tím souvisí i doporučení ohledně toho, jestli zákazník má fixovat a případně, jakou část. Když cítíme, že parametry trhu nasvědčují tomu, že by mohly klesat ceny, tak říkáme – ano, je možné fixovat. Na druhou stranu není ideální mít zafixovaných 100 % dodávky, protože pak by na odběratele mohl výrobce snadno přesunout část rizika. Ideální je mít pozici otevřenou, zajistit se na 80-90 % a ten zbytek vyřešit v průběhu dodávky za cenu na spotovém trhu.

Jak udržet náklady na energie v rozumném rozmezí

Na trhu jsou dnes pro firmy k dispozici nástroje, jak udržet náklady na energie v únosném rozmezí. “Existují na to specializované produkty. Je to jednak už zmíněný postupný nákup, ale také možnost si dorovnávat ceny s pomocí spotu. To je nástroj, kterým si firmy mohou upravit cenu díky změně svého vlastního chování, výroby. Tyto produkty budou podle mě stále více populární, souvisí to i s tím, jak roste popularita fotovoltaických elektráren přímo ve firmách. Sílí i poptávka po bateriových úložištích. Pokud chcete tyto produkty využívat co nejefektivněji, pak se vám právě velmi hodí produkty, které kombinují fixní a spotovou složku,” potvrzuje Martin Kročil.

A jaké možnosti mají firmy, které chtějí kromě ceny řešit také udržitelnost? Zárukám původu jsme se věnovali v první části, k dispozici jsou ale i řešení na principu takzvaných PPAs. “Takzvané Power purchase agreements jsou kontrakty, kdy zákazník má smlouvu přímo s konkrétním výrobcem elektřiny na konkrétní zdroj, přičemž by mělo jít o dlouhodobý kontrakt na 10-15 let, kdy je návratnost takového zdroje. Poptávají ho hlavně výrobci, kteří chtějí stavět nové zdroje, ale myslím, že do budoucna budou mít větší význam i pro zákazníky, protože záruk původu je jen omezené množství,” vysvětluje Martin Kročil z ČEZ ESCO.

Na podobném principu pracuje i Fotovoltaika za korunu, kterou právě ČEZ ESCO nabízí už řadu let. “Tím řešíme situace, kdy má zákazník zájem o zelený zdroj energie a má na to vhodnou lokalitu, třeba na střeše výrobny. FVE za korunu je produkt, kdy po dohodě se zákazníkem vybudujeme v jeho lokalitě domluvený zdroj a uzavřeme s ním dlouhodobý kontrakt právě na oněch 10-15 let, kdy se zákazník zaváže, že vykoupí elektřinu za dohodnutou cenu a zároveň si tím splácí ten zdroj. Po skončení této smlouvy má možnost si ten zdroj za korunu koupit a provozovat si ho sám,” říká Martin Kročil.

Vyplatí se firmám energetický manažer? Jak se budou ceny energií pro firmy vyvíjet v blízké době – a proč? Dá se od solárních zdrojů zajistit plynulá dodávka energie typu baseload? A co může firmám přinést takzvaná flexibilita? Pusťte si celý druhý díl našeho bezemisního podcastu (první najdete zde).

CHCETE DOSTÁVAT nové díly, články a přehledy do mailu? Napište se do našeho newsletteru a nic vám neuteče.

Energie bez emisí

Podcast projektu Energie bez emisí přináší rozhovory s výraznými a inspirativními osobnostmi a odborníky ze světa bezemisní energetiky, obnovitelných zdrojů i nových technologií. Pustit si nás můžete i na Spotify.



Novinky v oboru