Elektromobilita

V Plzni představili studentskou elektrickou formuli

Studenti a studentky Západočeské univerzity v Plzni vyvinuli vlastní závodní formuli na elektrický pohon. Její kvality prověří reálné závody v tuzemsku i v zahraničí, tým se chce ve studentské soutěži dostat do první dvacítky. Na vývoji prvního elektrického monopostu strávili studující přes 18 tisíc hodin.

Na první elektroformuli z dílny ZČU pracovali studující ze čtyř fakult – elektrotechnické, strojní, ekonomické a aplikovaných věd. Tým UWB eRacing Team Pilsen si většinu komponent vyrobil sám. Monopost ZČU s označením UWB E01 pohání elektrické motory Fischer o výkonu 80 kW, měnič vyvinutý na ZČU a skořepinový rám z uhlíkových vláken. 

„Pro stavbu naší historicky první elektrické formule jsme se rozhodli použít komponenty, které jsou z převážné většiny vlastního návrhu a výroby,“ řekl Richard Sivera, vedoucí elektrické sekce. „Využití komponent, které jsme si vyrobili na míru, nám umožňuje maximalizovat výkon a efektivitu monopostu, což bude klíčové pro náš úspěch v nadcházejících závodech,“ doplnil Ondřej Lukeš, vedoucí strojní sekce.

Kvalitu studentských formulí poměřily konstruktérské týmy z jednotlivých univerzit nejprve na prvním závodě na Autodromu v Mostě, v září je pak čeká mezinárodní závod v portugalském Castelo Branco. Elektrická formule musí zvládnout 8 disciplín zaměřených na rychlost, obratnost nebo spotřebu paliva. Hodnotí se ale také efektivní hospodaření týmu s penězi. Formula Student je nejrozšířenější vzdělávací univerzitní soutěž na světě, které se pravidelně účastní přes 800 vysokých škol.

Pro svou první sezónu s elektrickým pohonem si UWB eRacing Team Pilsen stanovil cíl umístit se mezi 20 nejlepšími týmy v kategorii elektrických monopostů a dosáhnout TOP 10 alespoň ve dvou z osmi disciplín. „Jsem opravdu hrdý na všechny členy týmu za jejich práci a odhodlání při vývoji naší první elektrické formule. Velké díky patří všem fakultám Západočeské univerzity, které se na projektu podílely, a našim partnerům za jejich podporu, bez které bychom to nezvládli,“ uvedl vedoucí týmu Jan Procházka a dodal: „V dalších sezónách chceme rozšířit členskou základnu a chceme také začít pracovat na vývoji autonomního řízení“.

Historie ZČU týmu UWB eRacing Team Pilsen sahá až do roku 2009, kdy projekt vznikl s cílem poskytnout studentům praktické zkušenosti ve vývoji závodních vozidel. Od té doby studující zaznamenali řadu úspěchů, včetně 6. místa na závodě Formula Student Italy v roce 2019, kde tým vyhrál disciplínu Acceleration – zrychlení na 75 metrů, a stejného výsledku na domácím závodě Formula Student Czech Republic. Od roku 2009 se na vývoji postupně podílelo už více než 50 studentů.  

CHCETE DOSTÁVAT nové díly, články a přehledy do mailu? Napište se do našeho newsletteru a nic vám neuteče.

Novinky v oboru