Evropská unie upíná čím dál větší pozornost k vodíku jako k náhradě za fosilní paliva. Právě vodík má pomoci dekarbonizovat starý kontinent. Momentálně je však v EU v provozu výrobní kapacita vodíku jen okolo 1 GW. Plánuje se ovšem výstavba dalších dvou stovek projektů.
Preferuje se přitom výroba takzvaného zeleného vodíku, který je k životnímu prostředí nejšetrnější, protože vzniká s pomocí obnovitelných zdrojů a při výrobě nevznikají skleníkové plyny. Tato technologie je ovšem ze všech typů vodíku nejdražší. Nejméně ekologickým je šedý vodík, který se získává z fosilních paliv. Ekologičtější variantou je pak modrý vodík. Ačkoli také pochází z fosilních paliv, technologie umožňuje zachytávání oxidu uhličitého, aby se neuvolňoval do atmosféry.
Mezi nejaktivnější na „vodíkovém poli“ patří německý Sunfire z portfolia investičního fondu české společnosti ČEZ Inven Capital, který letos spustil další významné projekty. Ve Francii vznikne výroba zeleného leteckého paliva, ve Španělsku zase vodík pomůže dekarbonizovat tamní keramický průmysl.
„Sunfire jde v čele současných trendů zaměřených na zapojení vodíku do evropské energetiky. Podílí se na řadě pilotních projektů, které prošlapávají cestu masivnějšímu využití vodíku v rámci dekarbonizace kontinentu. Inven Capital přitom dokázal potenciál společnosti Sunfire odhadnout již v roce 2015,“ řekl Tomáš Pleskač, člen představenstva ČEZ a ředitel divize nová energetika a distribuce.
Syntetický e-kerosin
Francouzská energetická společnost ENGIE představila letos v únoru plán na výstavbu zeleného leteckého paliva v Normandii – konsorcium s ambiciózním plánem začít vyrábět syntetický e-kerosin pomocí elektřiny z obnovitelných zdrojů a biogenního oxidu uhličitého. Vedle leteckých gigantů typu Airbus, Air France-KLM, výrobce letecké techniky Safran a provozovatele pařížských letišť Groupe ADP zahrnuje rovněž právě zmiňovaného německého specialistu na elektrolyzéry Sunfire.
Pro Sunfire je tento francouzský projekt už druhým podobného rázu: loni v létě se stal členem jiného konsorcia, které vybuduje demonstrační jednotku na výrobu zeleného leteckého paliva v Norsku. První evropská „power-to-liquid“ (energie do tekutiny) výrobna by se z 10 milionů litrů e-kerosinu ročně měla postupně do roku 2026 dostat až na úroveň 100 milionů litrů ročně. Celková odhadovaná investice přitom činí půl miliardy eur, tedy zhruba 12,8 miliard korun.
„Evropa bere vodík velmi vážně a Sunfire hraje v této oblasti klíčovou roli,“ řekl Ivo Němejc z Inven Capital.
Sunfire na začátku letošního roku koupil švýcarskou společnost IHT Industrie Haute Technology, specializovanou na výrobu elektrolýzních zařízení, čímž se stal po Thyssengruppe a Siemens třetím největším poskytovatelem vodíkových technologií v Německu.
Dekarbonizovaný keramický průmysl
Elektrolyzéry z dílny Sunfire se uplatňují také na jiných místech Evropy. Začátkem února firma oznámila svou účast ve sdružení celkem čtyřiceti organizací ze Španělska, Německa, Švýcarska, Itálie a Řecka, které si klade za cíl výrazně dekarbonizovat španělský keramický průmysl. V současné době je primárním zdrojem energie zemní plyn, Sunfire by měl dodat takzvaný alkalický tlakový elektrolyzér o výkonu 100 MW na výrobu zeleného vodíku.
Mezinárodní projekt chce pokrýt celý řetězec: od výroby a skladování zeleného vodíku až po distribuci a koncové uživatele. Výrobna vznikne poblíž Castellonu nedaleko Valencie, kde je soustředěno 95 % španělského keramického průmyslu, zodpovědného za 33 % uhlíkových emisí v tamním regionu. Provoz by mohla zahájit v roce 2024.