Elektromobilita

Elektromobily nestačí. Musíme přehodnotit naše návyky a přístup k dopravě

Podle legislativního klimatického balíčku Fit for 55 by od roku 2035 nemělo být v Evropě možné koupit nový automobil na benzín nebo naftu. Pouhá výměna automobilů za elektromobily ale nebude z hlediska životního prostředí ani dopravy ve městech udržitelná. Shodují se na tom účastníci konference Velvet Innovation, kterou pořádalo Jihomoravské inovační centrum.

Je potřeba zodpovědět ještě několik otázek týkajících se udržitelné elektromobility. Například Mubarak Moosa z poradenské společnosti Frost & Sullivan na konferenci upozornil, že je nutné přesvědčit se o udržitelnosti výroby a dalšího zpracování baterií používaných v elektrických dopravních prostředcích. „Dokud nepoháníte elektromobily zelenou energií, elektromobilita není řešení,“ uvedl.

Řešením zelené mobility by se tak měl do budoucna stát nový přístup k využívání dopravy. „Vybudovat udržitelnou dopravu není ve skutečnosti jen o mobilitě. Mobilita tvoří zhruba 50 % problému. Reálnou výzvou je změnit to, jak o mobilitě přemýšlíme a k čemu ji využíváme,“ prohlásil na události CIO ShipMonk David Pavlík.

Změna musí nastat zejména ve městech, která se aktuálně potýkají s velkým počtem vozidel i nedostatkem prostoru. Pandemie navíc zapříčinila, že lidé kvůli obavám z cestování veřejnou dopravou začali o to více využívat automobily. Narostla také poptávka po dovážkových a kurýrních službách. Řešení tohoto problému se nabízí na straně samotných dopravců. V tuto chvíli do jedné oblasti doručuje mnoho kurýrních společností, což by se mohlo změnit.

Města tak budou muset v nadcházejícím období přesvědčit obyvatele, aby méně jezdili autem a do obchodu si raději zašli pěšky. Zapotřebí bude i dobudovat potřebnou infrastrukturu pro elektrická vozidla a přizpůsobit veřejný prostor novým zeleným využitím. Evropská města jsou však v zavádění udržitelných řešení v mobilitě stále úspěšnější.

Příkladem budiž probíhající spolupráce a výměna know-how mezi evropskými metropolemi, jako je například Vídeň, pravidelně spolupracující s Prahou, Londýnem, Stockholmem, Oslem nebo Barcelonou, která je jedničkou v inovativních konceptech městského plánování.

O změně mobility ve městech hovořil v podcastu Energie bez emisí také Roman Meliška, business consultant, zakladatel spolku Kolem na kole, propagátor cyklistiky a čisté mobility. Podcast si můžete pustit na SpotifyYouTube, Apple Podcastech, Podcastech Google a Anchoru.

Novinky v oboru