Martin Pultzner letos na vlastní kůži vyzkoušel, jak vypadá cesta elektromobilem do Chorvatska a zpátky. Společně s kolegy chtěli ukázat, za jak dlouho a jestli vůbec se dá do oblíbené dovolenkové destinace na elektřině dojet. S výsledky je víc než spokojený.
“Cestou tam jsem potřeboval nabít dvakrát, byly to přestávky na 20-25 minut. Sám bych si udělal pauzu delší, ani jsem nestihl dojíst oběd,” směje se právník, vydavatel a startupista. Testovací jízdu absolvoval ve svém Audi e-tronu, společnost mu dělala Tesla X, Škoda Enyaq a Hyundai Kona.
PUSŤTE SI CELÝ DÍL na Apple podcastech, Spotify, Podcastech Google nebo Anchoru.
Cesta stojí do 3000 Kč a u nabíječek je volno
Náklady na celou cestu se vešly pod 3000 Kč, na rychlost se ukázala česká Škoda stejně zdatná jako Tesla. Nabíjet se dalo ve veřejných nabíječkách zhruba každých 50-100 km, což u vozu s dojezdem kolem 350 km bezpečně stačí.
”Chtěli jsme v praxi vidět rozdíl, protože Škoda je o polovinu levnější než Tesla. A zjistili jsme, že rozdíl prakticky není. To ještě před rokem neplatilo, vývoj se hrozně posouvá,” shrnuje Martin Pultzner závěr z letní elektromobilní výzvy.
Na webu fdrive.cz se můžete podívat na podrobný report o tom, jak jízda probíhala.
Elektřina bude na silnicích do pár let normální
Auta na elektrický pohon budou podle Martina Pultznera za pár let normální, běžný standard po celém světě. Do pár let se totiž srovnají i pořizovací ceny a zpřístupní se i elektromobily z druhé ruky.
“Někdo se tam posune rychleji, někdo pomaleji, ale je to nevyhnutelné. Ambiciózní cíle nám pomůžou, budeme z toho mít užitek v době, když nás ostatní budou dobíhat,” vysvětluje, proč by rád viděl rychlejší rozvoj elektromobility i v Česku.
Česká republika totiž navzdory své pověsti automotive lídra právě v rozvoji elektrické mobility dost pokulhává. Je to vidět na srovnání všech hlavních ukazatelů. Elektromobilů se u nás ročně prodá asi 1 % ze všech nových vozů, evropský průměr je 10 % a třeba takové Norsko dosahuje 80 %. Aktuálně máme v Česku asi 1 000 nabíjecích stanic, stejně lidnaté Holandsko, které platí za průkopníka v elektromobilitě, má na 40 000 veřejných nabíječek a další privátní. Lišíme se od západních zemí i v tom, jak se na podporu elektrických vozů dívá stát.
V Česku pomůže větší osobní zkušenost
Dalším faktorem je podle Martina Pultznera i místní skepticismus. “Chybí tu osobní zkušenost, kolují různé dezinformace. Řada lidí má také před očima to, co platilo před pěti lety, kdy se s elektromobilitou teprve začínalo,” upozorňuje na fakt, že technologický vývoj jde u elektromobilů rychle dopředu. To platí jak pro dojezd a výdrž baterie, tak například pro rychlost nabíjení. Ta se pro ilustraci dnes pohybuje okolo 20 minut.
“Není třeba pravda, že je každé dva roky nutné vyměnit baterku. Ta vydrží mnoho let a tisíce kilometrů, baterie v dnešních vozech tu budou i za patnáct let,” vyvrací rovnou další rozšířenou obavu českých motoristů.
A jedním dechem dodává, že i recyklace baterií a zpětné využití vzácných kovů je už vyřešené. “Tesla nedávno ohlásila, že je schopná recyklovat asi z 90 %, podobně to umějí ostatní výrobci,” říká Martin Pultzner.
Neřve to, ale jede to super
A co jsou podle něj největší výhody elektromobilu? Kromě nízkých emisí je to právě zážitek z jízdy, jak ukazuje na svých zkušenostech z nejrůznějších akcí pro motoristy.
“Když si petrolheadi vyzkoušejí elektrický model, říkají – sice to nemá ten motor, neřve to, ale jede to super, vyjde to levněji, není to tak špatné auto.”
Kdy budou na trhu elektrická auta okolo půl milionu korun? Proč neplatí, že každý elektromobil má pomyslný “výfuk v Prunéřově”? Bude v Česku jednou gigafactory a jak si automobilky chtějí poradit s nedostatkem některých vzácných surovin? Pusťte si celý rozhovor v našem podcastu.
CHCETE DOSTÁVAT nové díly, články a přehledy do mailu? Napište se do našeho newsletteru a nic vám neuteče.
Energie bez emisí
Podcast projektu Energie bez emisí přináší rozhovory s výraznými a inspirativními osobnostmi a odborníky ze světa bezemisní energetiky, obnovitelných zdrojů i nových technologií. Pustit si nás můžete na Apple podcastech, Spotify, YouTube, Podcastech Google a Anchoru.